دکوراسیون منزل ایرانی

دکوراسیون منزل ایرانی

می توان گفت، طراحی دکوراسیون منزل ایرانی یک هنر محسوب می‌شود، که این هنر تلفیقی از المان ها، عناصر، چیدمان، رنگ و نور هست. تمام این موارد به بهترین نحو در کنار هم قرار می گیرند و سبب ایجاد یک محیط دلنشین و آرام می شوند. حضور در این محیط برای افراد لذت بخش خواهد بود. طراحی داخلی در محل کار و منزل سبب می شود، که افراد با انگیزه ی بیشتر و با حس و حال خوب وقت خود را بگذرانند. در نظر بگیرید،  دکوراسیون منزل ایرانی نیازمند یک برنامه اصولی و کاربردی است.

این برنامه اصولی توسط مشاوران طراحی و طراحان ایجاد و اجرا می گردد. برای این که افراد بتوانند، در رابطه با طراحی دکوراسیون منزل یا محل کار به نتیجه مطلوب برسند، باید دقیق در مورد نوع سبک مورد نظر و طراحان گزینش شده، تحقیق به عمل آورند. انتخاب رنگ ها و چیدمان در دکوراسیون داخلی علاوه بر این که سبب زیبا سازی محیط می شود، از نظر روانشناختی نیز حائز اهمیت است. هر یک از افراد می‌توانند، با توجه به روحیه و خلق و خوی که دارند، از سبک مورد نظر خود با طیف های رنگی مختلف بهره ببرند. دکوراسیون منزل ایرانی یک سبک منحصر به فرد و خاص است و این سبک خاص، رنگ ها و وسایل یونیک را نیز می طلبد.

 

ما در این مقاله قصد داریم نکات مربوط به دکوراسیون منزل ایرانی را در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

طراحی دکوراسیون داخلی به چه معناست؟!

دکوراسیون داخلی در واقع  گزینش و ایجاد هماهنگی میان اجزا و وسایل معنی می دهد. اولین گام در طراحی دکوراسیون داخلی انتخاب سبک است. انتخاب سبک باید با توجه به روحیات شخص و میزان فضای در دسترس صورت بگیرد. هماهنگی و وحدت بین اجزا و عناصر داخلی به واسطه ی انتخاب سبک ایجاد می‌شود. سبک های گوناگونی وجود دارد، که هر یک از اشخاص می‌توانند، با در نظر گرفتن شرایط و مشورت با مشاوره داخلی، سبک مناسب و دلخواه خود را انتخاب کنند. سبک های مدرن، کلاسیک، نئوکلاسیک، فرانسوی، ساحلی و مینیمال از سبک هایی هستند، که می‌توان به آنها اشاره کرد.

بیشتر بخوانیم  چگونه دکوراسیون اتاق کودک را تغییر دهیم؟

 اصول مربوط به طراحی دکوراسیون داخلی

لازمه  رسیدن به نتیجه مطلوب در طراحی دکوراسیون و ایجاد محیط زیبا، پیروی از اصول و استانداردهای موجود در این زمینه هست. در این قسمت به اصل های مربوط به طراحی دکوراسیون داخلی اشاره می کنیم.

  • اصل یک: اصل توزیع وضع بینایی، یکی از اصول مربوط به طراحی دکوراسیون داخلی است، که باید مورد توجه قرار بگیرد. این توزیع در سبک های سنتی به صورت متقارن دیده شده و در برخی موارد دیگر به صورت نامتقارن مشاهده می شود.
  • اصل دو: در نظر گرفتن یک کانون در محیط، از دیگر اصول طراحی دکوراسیون داخلی بوده، که باید رعایت شود. اگر محیط مد نظر اتاق نشیمن باشد، وجود یک اثر هنری و یا شومینه می تواند، کانون را به خوبی مشخص کند.
  • اصل سه: اصل دیگر در طراحی دکوراسیون داخلی، تنوع در طراحی و کنتراست، است. رعایت این اصل سبب ایجاد جذابیت بصری می گردد. یعنی در واقع، استفاده از عناصر و بافت های هماهنگ، محیطی دلنشین و زیبا ایجاد می کند.
  • اصل چهار: انتخاب رنگ و رنگ آمیزی یکی از مهم ترین و اساسی ترین، اصول در طراحی دکوراسیون داخلی است، که باید به خوبی و به صورت اصولی اجرا شود.

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی به چه صورت است؟!

ثابت شده، که طراحان و معماران ایرانی، بسیار مهار و موفق هستند‌. شهرت معماران و طراحان ایرانی در دنیا، زبانزد است. به واسطه ی تمدن و فرهنگ اصیل ایرانی، طراحی های زیبا و منحصر به فردی روی کار آمدند. با توجه به اینکه گذر زمان، تغییر و تنوع  سبک ها را ایجاد کرده، بنابراین سبک سنتی ایرانی نیز دستخوش تغییرات و تنوع شده است. وجود برخی المان ها، عناصر و رنگ ها به خوبی دکوراسیون منزل ایرانی را به تصویر می کشد. استفاده از فرش ها و قالی های دستبافت، از ویژگی بارز سبک ایرانی محسوب می شود. اگر دقت کنید، امروزه دکوراسیون ایرانی، ترکیبی از سبک مدرن و کلاسیک هست.

بیشتر بخوانیم  اشتباهات رایج در دکوراسیون داخلی منزل و جلوگیری از اشتباهات رایج در آن

مراحل مربوط به دکوراسیون داخلی ایرانی

در وهله ی اول به شما پیشنهاد می شود، در رابطه با طراحی دکوراسیون با مشاوران و طراحان داخلی مشورت کنید. افرادی که در این زمینه مهارت، دانش و تجربه دارند، می توانند به خوبی شما را راهنمایی کرده و راهکار ارائه دهند. در هنگام انتخاب سبک حتما میزان فضای در دسترس، شرایط لازم و بودجه را در نظر بگیرید.

اگر شرایط همکاری با تیم طراحی را ندارید، می توانید در زمینه ی طراحی دکوراسیون اطلاعات بدست آوردید. کتاب ها و سایت های فراوانی وجود دارند، که شما را به خوبی راهنمایی می کند. بعد از اینکه اطلاعات لازم و کافی را کسب کردید، می تواند طراحی دکوراسیون خانه یا محل کار خود را آغاز کنید. در نظرداشته باشید، رعایت استاندارد ها و اصول مربوط به  طراحی دکوراسیون، نتیجه ی مطلوب و خوبی را برای شما به وجود می آورد. در مقابل اگر اصول و استاندارد ها به خوبی اجرا و رعایت نشود، اتلاف وقت، هزینه و بروز حوادث را به همراه دارد.

مراحل مربوط به دکوراسیون داخلی ایرانی

اگر قصد دارید، با تیم طراحی دکوراسیون همکاری کنید، این نکات را در نظر بگیرید

سبک مورد نظر، هدف و جزئیات مربوطه به پروژه را به صورت کامل مشخص کرده و به صورت تمام و کمال در اختیار شرکت یا تیم مربوطه قرار دهید. به عنوان مثال، با ارائه نقشه ی پروژه تعیین کنید، که چه قسمت هایی به بازسازی یا طراحی نیاز دارد. قبل از ثبت قرارداد حتما نمونه کار های مربوط به شرکت و تیم طراحی بررسی کنید و در صورتی که کار های آنها از کیفیت خوبی برخورد دار بود، می توانید به ضبط قرارداد با توافق دو طرفه اقدام کنید.

بیشتر بخوانیم  طراحی کابینت آشپزخانه مطابق با دکوراسیون

توجه کنید، به خوبی در مورد تیم طراحی تحقیق به عمل آوردید و از سایر افراد که با این تیم همکاری داشته اند، پرس و جو کنید. بعد از اینکه نمونه کارها را دیدید و اطلاعات لازم در مورد تیم مورد نظر، را کسب کردید، می توانید در مورد شرایط انجام پروژه و هزینه ی آن، به تفاهم برسید و قرارداد را ثبت کنید.

در طراحی دکوراسیون منزل ایرانی باید به چه مواردی توجه شود؟!در طراحی دکوراسیون منزل ایرانی باید به چه مواردی توجه شود؟!

انتخاب سبک و عناصر مورد استفاده باید طوری باشند، که برای اکثر افراد که به آن مکان رفت و آمد دارند، جذابیت داشته باشد. در این قسمت خصوصیات یک دکوراسیون داخلی، خوب را شرح می دهیم.

  • استفاده از عناصر براق: استفاده از لوازم جانبی از قبیل مبلمان نقره ای و طلایی، کریستال و یا اشیا تزئینی استیل و برنجه، یک حال و هوای منحصر به فرد و جذاب به فضا می بخشد. وجود موارد فوق در خانه یا محل کار برای اکثر افراد لذت بخش و دلپذیر است.
  • بهره گیری از طراحی باز: برای اینکه محیط و فضای خلوت و شیک در اختیار داشته باشید، بهتر است، لوازم اضافی را حذف کنید و با قرار دادن لوازم نامربوط، محیط را شلوغ و محدود نکنید.
  • استفاده از کاغذ دیواری: امروزه استفاده از کاغذ دیواری هایی با طرح های متنوع و زیبا بسیار در بین مردم رایج شده است. پوشش دیوار به وسیله کاغذ دیواری های جذاب، محیط را دل انگیز و خاص می کند.

ما در این مقاله به نکات مربوط به دکوراسیون منزل ایرانی پرداختیم. سبک سنتی و اصیل ایرانی بسیار پر طرفدار بوده و بسیار رایج است. اجرای این سبک طراحی داخلی، به مهارت و تجربه نیاز دارد.