سبک‌های طراحی داخلی

اولین مرحله برای شروع طراحی دکوراسیون داخلی این است که در مورد انواع سبک‌های طراحی داخلی تحقیق کنید و درباره هر کدام از آن‌ها اطلاعاتی کسب کنید تا بتوانید یک دکوراسیون جذاب داشته باشید. هر کدام از انواع سبک‌ها با هم تفاوت‌هایی دارد و شما باید با توجه به سلیقه و سرمایه خود سبک مناسب را انتخاب کنید. ما این مقاله را به به معرفی سبک‌های طراحی داخلی اختصاص داده‌ایم تا بتواند با آن‌ها آشنا شوید و بهترین گزینه را برای منزل خود انتخاب کنید.

سبک دکوراسیون مدرن

مدرن در واقع یک معنای گسترده دارد و سبک مدرن در طراحی دکوراسیون منزل به سبکی گفته می‌شود که بر اساس آن یک منزل با خطوط صاف و منظم، پالت‌های رنگی ساده و سایر موارد مانند شیشه و استیل طراحی شده باشد. با پیاده سازی سبک مدرن در طراحی داخلی شما می‌توانید سادگی را در تمام قسمت‌های منزل ببینید در واقع صاف بودن، صیقلی، براق و شفافیت از خصوصیات اصلی سبک مدرن هستند.

به کار بردن اشکال هندسی واضح نظیر دایره و چهار گوش از دیگر ویژگی‌های مهم سبک مدرن است، استفاده از اشکال هندسی گوشه دار در سبک مدرن نشان دهنده سرسخت بودن دنیای مدرن می‌باشد و به کار بردن اشکال منحنی نیز نشان دهنده احساس حرکت و پویایی سبک مدرن است. به کار بردن این دو اشکال همزمان با هم یک تصویر از دنیای مدرنیته برای شما به نمایش خواهد گذاشت، به علاوه از جمله وسایلی که در سبک مدرن جایگاه ویژه‌ای دارد، می‌توان به نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی که مفهوم انتزاعی دارند، اشاره کرد.

سبک دکوراسیون امروزی

سبک‌های طراحی داخلی ممکن است گاهی شبیه به هم باشند اما به طور کلی هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند، سبک مدرن و امروزی نیز دو سبک کاملا جدا می‌باشند که معمولا جای یکدیگر به کار برده می‌شوند. تفاوت مهم این دو سبک در این است که سبک مدرن طراحی را به نمایش می‌گذارد که در قرن بیستم آغاز شده است در مقابل سبک امروزی که به آن معاصر نیز گفته می‌شود، دارای انعطاف پذیری بالایی بوده و معمولا پایبندی زیادی به سبک خاصی ندارد. به عنوان مثال در سبک امروزی ممکن است شاهد خطوط خمیده باشید اما در سبک مدرن این چنین طراحی را مشاهده نمی‌کنید.

بیشتر بخوانیم  چک لیست‌ طراحی داخلی

سبک دکوراسیون امروزیسبک‌های طراحی داخلی مینیمال

به طور کلی واژه مینیمال به معنای سادگی بوده و این سادگی یعنی این که تمام عناصر اضافه در محیط حذف خواهند شد، به عبارت دیگر می‌توان گفت در سبک مینیمال تمام عناصر ساده و بی آلایش هستند و شما وسایل اضافی و شلوغی را در این سبک مشاهده نمی‌کنید.

سبک مینیمال یکی از پرطرفدارترین سبک‌های طراحی داخلی می‌باشد و برای افرادی مناسب است که شلوغی را نمی‌پسندند و زیبایی را در سادگی می‌بینند. از دیگر ویژگی‌های مهم سبک مینیمال به کار بردن رنگ‌ها به صورت تضاد است، به عنوان مثال سفید را در کنار مشکی استفاده می‌کنند. این ترکیب رنگ را در کنار هم به این علت استفاده می‌کنند که فضای موجود بیش از اندازه خنثی نباشد و یک نمای متعادل به وجود بیاید.

سبک دکوراسیون مینیمالسبک دکوراسیون صنعتی

سبک صنعتی از دوره انقلاب صنعتی اروپا و خانه‌های شهری قرن‌های ۱۷ و ۱۸ میلادی اروپا الهام گرفته است. در منازلی که از این سبک استفاده کرده‌اند شما می‌توانید عناصری را ببینید که حس ناتمام بودن را شما منتقل می‌کند، به عنوان مثال عناصری مانند اجر یا چوب را در این سبک به کار می‌برند. منزلی که از این سبک برای طراحی خود استفاده کرده‌اند را می‌توان یک نمونه باز سازی شده یک ساختمان صنعتی دانست.

یکی از عناصری که جزء تجهیزات جدا نشدنی از دکوراسیون صنعتی هستند، مبلمان‌های چرم می‌باشند. این نوع مبلمان‌های در  آن زمان در تاریخ اروپا طرفداران زیادی داشته و با تولید آن‌ها مورد استقبال همگان قرار گرفته است، همچنین به کار بردن جعبه‌های پرینت دار یکی از عناصری است که یک حس نوستالوژیک را به شما منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانیم  کمد دیواری اتاق کودک|جدیدترین و بهترین ایده‌ها برای کمد کودک

سبک‌های طراحی داخلی سنتی غربی

از دیگر انواع سبک‌های طراحی داخلی می‌توان به سبک دکوراسیون سنتی غربی اشاره کرد، در این سبک به دلیل سنتی بودن شما می‌توانید شاهد عناصر کلاسیک به همراه مبلمان‌های مجلل و همچنین تعداد بالای لوازم تزئینی باشید. یکی از ویژگی‌های این سبک که شما آن در را در اکثر منازلی که با این سبک طراحی شده‌اند، می‌توانید مشاهده کنید به کار بردن چوب‌های تیره، پالت‌های رنگی، تنوع بافت استفاده شده در طراحی، خطوط منحنی، مبلمان‌هایی با پارچه‌های بافتنی یا مخمل می‌باشد.

سبک دکوراسیون سنتی خاورمیانه

می‌توان گفت در بین تمام سبک‌های طراحی داخلی، سبک دکوراسیون سنتی خاورمیانه را به عنوان یکی از منحصر به فردترین و خاص‌ترین سبک‌ها معرفی کرد، اصلی‌ترین مشخصه این سبک استفاده از فرش و گلیم ایرانی است.

از اجزای این سبک دکوراسیون می‌توان به پالت‌های رنگ‌های تند و گرم که دارای نقش‌های سنتی و اسلامی هستند، اشاره کرد. همچین برای این سبک پشتی‌ها و بالشتک‌هایی را به به کار می‌برند که دارای طرح‌های سنتی باشند و یا این که به سبک امروزی‌تر باید مبلمان‌هایی را به کار برد که نقش‌های سنتی داشته باشید.

سبک‌های طراحی داخلی انتقالی

از بین سبک‌های طراحی داخلی، سبک انتقالی یک سبک محبوب و پر طرفدار است زیرا این سبک در واقع پلی بین سبک سنتی و مدرن است. به عبارت دیگر این سبک یک تعادل را بین سبک سنتی و مدرن ایجاد کرده است، برای مثال در این سبک می‌توان از موادی که در سبک مدرن به کار برده می‌شود مانند استیل و شیشه استفاده کرد و برای تکمیل زیبایی در کنار آن‌ها مبلمان‌های مجلل که دارای پارچه‌های مخملی هستند و مشخصه سبک سنتی هستند، قرار داد. در سبک دکوراسیون انتقالی برای این که بتوانند حس آرامش را به افراد منزل القا کنند از پالت‌های رنگی که تقریبا خنثی هستند، استفاده می کنند، به کار بردن این رنگ‌ها در حالی که شیک و براق هستند، می‌توانند یک فضای گرم و صمیمی را برای افراد منزل به وجود آورد.

بیشتر بخوانیم  طراحی داخلی با آجر نسوز

سبک دکوراسیون سنتی شرق دور

در سبک‌های طراحی داخلی منظور از شرق دور، سرزمین‌هایی مانند چین و ژاپن است. در این سرزمین‌ها طراحی دکوراسیون‌ها ساده طراحی می‌شود و این سادگی نشان دهنده سبک زندگی ساده و به دور از تجملات می‌باشد. به کار بردن میزها و صندلی‌های کوتاه و مربعی، تشک‌ها، درب‌ها و پنجره‌های کشویی و نقش‌های مینیاتوری ژاپنی همگی می‌توانند یک احساس نوستالژیک فیلم شرقی را به شما منتقل کند.

سبک دکوراسیون سنتی شرق دور به دلیل این که معمولا از وسایل و تجهیزات گوشه دار استفاده می‌کنند، به سبک دکوراسیون مدرن بسیار نزدیک است. پالت‌های رنگی که در این سبک استفاده می‌شود معمولا شامل رنگ‌های خنثی می‌شود البته می‌توانید از رنگ‌های دیگر مانند رنگ کرم نیز استفاده کنید.

سبک دکوراسیون فرانسوی

از ویژگی‌های اصلی سبک فرانسوی می‌توان به رنگ‌های گرم و ملایم مانند قرمز، زرد و طلایی اشاره کرد، به علاوه در این سبک مصالحی مانند آجر و سنگ را نیز به کار می‌برند.

سبک دکوراسیون صنعتینتیجه گیری

همان طور که در تمام مطالب بالا اشاره کردیم سبک‌های طراحی داخلی دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از این سبک‌های دارای ویژگی‌های خاص خود هستند که در بالا آن‌ها را به شما معرفی کردیم. بهتر است قبل از انتخاب سبک مورد نظر خود در مورد ویژگی‌های هر کدام تحقیق کنید و سپس سبک مورد نظر خود را انتخاب کنید، در صورتی که در این زمینه مهارت کافی ندارید، می‌توانید از طراحان دکوراسیون کمک بگیرید تا در نهایت یک دکوراسیون شیک و جذاب داشته باشید و یک فضای آرامش بخش را برای خود و خانواده فراهم کنید.