انواع سبک طراحی داخلی

انواع سبک طراحی داخلی

اگر بخواهیم سبک شناسی را توضیح دهیم، سبک شناسی در طراحی دکوراسیون و طراحی داخلی منزل، ویلا، فروشگاه، مغازه و محل کار یک نوع مهارت و حرفه محسوب می شود. افرادی که در زمینه ی سبک طراحی داخلی، مشغول به کار هستند و به واسطه ی  آن کسب درآمد میکنند، کاملا بر روی اصول و قواعد این کار مسلط هستند. طراحی داخلی امروزه بسیار در مرکز توجه افراد قرارگرفته و افراد باسلیقه و روحیات مختلف می‌توانند سبک مورد نظر خودرا ازمیان سایر سبک‌ها گزینش‌کرده و درمحیط خانه، مغازه یا محل‌کار بکار بگیرند. سبک های طراحی داخلی هرکدام از ظر رنگ‌های مورد استفاده و وسایل انتخابی تفاوت‌هایی بایکدیگر دارند. ازآنجایی که انواع سبک طراحی داخلی تنوع زیادی با یکدیگر دارند،  بنابراین انواع مختلفی‌را از قبیل کلاسیک، مدرن، سنتی، بوهمین و مینیمالیست و… شامل می شوند.

مجموعه هالی سارن در این مقاله قصد دارد تمامی نکات مربوط به انواع سبک طراحی داخلی رابرای شماعزیزان شرح دهد، پس باما همراه باشید.

سبک طراحی داخلی به چه معناست؟!

یکی از مشاغلی که شباهت زیادی به معماری دارد، طراحی داخلی است. طراحی داخلی به‌معنای ساخت‌و ساز، نقشه کشی و برنامه‌ریزی اصولی، به منظور مرتب سازی‌و زیبا جلوه‌دادن محیط است. درزمان‌های بسیارقدیم یعنی‌در زمان تمدن اولیه بشرنیز طراحی برای خلق یک محیط‌دل‌انگیز، وجود داشت، اما امروزه طراحی داخلی بسیار مدرن و متنوع شده و بسیار مورد توجه قرارمی‌گیرد. در کشورهای اروپایی افرادی که در زمینه طراحی داخلی فعالیت دارند، تحت عنوان معمار داخلی شناخته شده‌اند. برخی دیگر از افراد، این حرفه را باعنوان طراحی محیط یادمی‌کنند.

معرفی انواع سبک طراحی داخلی

از آنجاییکه درجامعه امروزی سطح توقع وخواسته‌های مردم بصورت چشمگیری بالا رفته. بنابراین سبک‌های طراحی متنوعی نیز روی‌کار آمده‌است. این سبک ها هر کدام به واسطه رنگ ، وسایل و چیدمان خاص شناخته می شوند. مادراین قسمت از مقاله قصد داریم انواع سبک طراحی داخلی را به شما معرفی کنیم.

بیشتر بخوانیم  در آشپزخانه‌هایی با متراژ پایین چه سبکی از کابینت پیشنهاد می‌گردد

سبک اسکاندیناوی

یکی از سبک های خاص طراحی داخلی، که امروزه در کانون توجه قرار گرفته و بهره‌گیری ازآن سیر صعودی دارد، سبک اسکاندیناوی است. در اوایل قرن بیستم سبک اسکاندیناوی تحت عنوان یک جنبش در طراحی بیان شد و درهمان زمان شکل گرفت. این‌سبک به‌دلیل کاربردی‌بودن، ساده و بی‌آلایش بودن بسیار شهرت یافته‌است. به‌کارگیری سبک اسکاندیناوی ابتدا درکشورهای سوئد، ایسلند، فنلاند، نروژ و دانمارک به اوج رسید و رایج شد. اوج شکوفا شدن این سبک به سال ۱۹۵۰ برمی‌گردد.

اما بعد از جنگ جهانی دوم بسیار مورد توجه همگان قرار گرفت. این سبک با نام های دیگری همچون شبیه سازی و اثر تقلید نیز معرفی می شود. چون به واسطه ی سبک مینیمالیست و شاخه‌های دیگر به وجود آمده است. از مهمترین و بارزترین ویژگی این سبک می توان به بهره گیری از متریال چوب با رنگ های روشن اشاره کرد. در این سبک تجملات دیده نمی‌شود و تمامی وسایل مورد استفاده، خاص و به رنگ‌های خنثی دیده می شوند. بنابراین باتوجه به  ویژگی‌های این سبک شاهد فضای نورانی و روشن خواهید بود.

سبک شابی شیک

کلمه شیک ( chic) از نظر لغوی به معنای برازنده و شیک است. اما کلمه  شابی ( shabby) به معنای قدیمی و کهنه به کار برده می شود. این سبک از طبیعت الهام می‌گیرد و معتقد است وسایل قدیمی نباید دور انداخته شوند. دراین سبک رنگ‌های تندی که کنتراست آنهاکه باگذشت زمان ملایم شده استفاده می‌شود. این رنگ‌ها شامل، سبزکم‌رنگ، خاکی، صورتی، سفید و آبی آسمانی هستند.

در این سبک همچنین از پارچه های گلدوزی قدیمی به رنگ‌های طبیعی و از جنس مخمل، لینن و کتان استفاده می شود. سبک شابی شیک شباهت‌هایی باسبک‌های روستایی، فرانسوی و روستیک دارد. اما نسبت به سبک روستیک مقداری رمانتیک و ملایم تر است‌. ازویژگی بارز این سبک می‌توان به استفاده‌از قطعات چوبی‌که با رنگ‌های مختلف پوشیده‌شده، اشاره‌کرد. درنتیجه درسبک شابی شیک ازوسایل کهنه و نوستالژیک بهره‌برده می‌شود.

بیشتر بخوانیم  طراحی آشپزخانه پنهان

 

 

 

 

سبک هالیوودی

یکی از نواحی شمال لوس آنجلس در ایالات کالیفرنیا که مرجع استودیوهای فیلم سازی است، هالیوود نام دارد. دراین منطقه افراد مشهور و سلبریتی های دنیا زندگی می کنند. سبک هالیوودی دو زیرمجموعه را شامل می شود، که یکی چیدمان وسایل در جشن‌های هالیوودی و دیگری نحوه سبک زندگی و طراحی خانه های بازیگران و افراد مشهور است. از آنجایی که اکثر مردم اعتقاد دارند، پیروی از بازیگران سینما و هالیوود در واقع پیروی از مد است. بنابراین به سبک هالیوود به‌عنوان یک الگو نگاه می‌کنند. درمیهمانی و جشن‌های هالیوودی، استفاده از فرش‌های قرمز، نورپردازی   متمرکز بر روی صحنه و نور کم محیط از ویژگی های بارز این سبک محسوب می‌شوند.

نصب پرده‌های بزرگ درمحیط اجرا و باز و بسته شدن این پرده‌ها دربین هربرنامه، ازویژگی دیگر سبک‌هالیوودی درجشن‌ها و مهمانی‌ها است. دراین سبک همچنین زرق‌و برق‌و تجملات به خوبی دیده‌میشود. سبک هالیوودی ثروت، هنر و شهرت را به خوبی نشان می‌دهد.

 

 مدرن

سبک مدرن در اوایل قرن ۲۰ و اواخر قرن ۱۹ باب شد. این سبکبا سادگی خود بسیار محبوبیت یافته و برای خانه‌های کوچک‌و نقلی مناسب است. محبوبیت این سبک به اواسط قرن ۲۰ تا به امروز برمیگردد. در این سبک از رنگ های خنثی درکنار وسایل و مبلمان باطرح خطوط صاف استفاده می شود.

شلوغی و استفاده ازوسایل نامربوط دراین سبک دیده نمی‌شود و تمامی وسایل با هدفمندی و ترتیب خاصی چیده می‌شوند. فضای ساده و آرام این سبک برای افراد منظم بسیار مناسب است. می‌توان از سبک مدرن به عنوان سبک تک‌ رنگ نیز یادکرد. چون دراین سبک برای پوشش دیوارها و وسایل مورد نیاز از یک رنگ با تناژهای مختلف استفاده می‌شود. پرده ها و رومبلی‌های سفید و ساده دراین سبک بسیار به چشم می‌خورد. ازآنجاییکه دراین سبک رنگ سفید به‌مقدار زیاد به‌کار گرفته می‌شود، سردی فضا و محیط را به همراه دارد. اما استفاده از پارکت‌های چوبی، این سردی را از بین می برد.

بیشتر بخوانیم  طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی

طراحی داخلیسبک سنتی در انواع سبک طراحی داخلی

سبک سنتی یادآور زندگی و سنت گذشتگان است. درست‌است، ازروی کارآمدن این سبک زمان زیادی می‌گذرد، اماهمچنان این‌سبک دربین‌مردم محبوبیت دارد و بکار گرفته می‌شود. سبک سنتی در نگاه اول بسیار به سبک کلاسیک شباهت دارد، امابابررسی دقیق جزئیات می‌توان به‌تفاوت‌های چشمگیر این دوسبک پی‌برد. از ویژگی بارز این سبک می توان به‌استفاده زیاد از چوب اشاره کرد. رنگ‌هایی که برای دیوار دراین سبک استفاده می‌شود، رنگ‌های خنثی هستند.

طراحی داخلی سنتی

 

در این مقاله به انواع سبک طراحی داخلی اشاره کردیم، هرکدام ازاین سبک‌ها خصوصیات و ویژگیهای خاصی دارند، بنابراین افرادی که این سبک‌های مختلف را انتخاب می‌کنند، دارای سلیقه‌های متفاوت و روحیات مختلفی هستند. سبک‌های طراحی داخلی تنوع‌های زیادی دارند و هرکدام از آنها ازیک قانون و برنامه‌ ریزی خاصی پیروی می‌کنند. همین امر باعث خاص بودن و یونیک بودن هرکدام ازاین سبک‌ها می‌شود.

 

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *