17
اسفند

مقایسه دکوراسیون داخلی کلاسیک با نئو کلاسیک

دکوراسیون داخلی کلاسیک با نئو کلاسیک از دیگر سبک های طراحی داخلی محسوب می شوند، که طرفداران زیادی دارند. این دو سبک دارای  تفاوت و شباهت هایی هستند، که آن ها را از یکدیگر مجزا می کند. سبک نئو کلاسیک از ترکیب سبک مدرن و کلاسیک ایجاد شده و سبکی تلفیقی به حساب می آید.

به بیان دیگر سبکی با تمایلات مدرن که ویژگی های سبک کلاسیک را دارا است، نئو کلاسیک نامیده می شود. تفاوت دکوراسیون داخلی کلاسیک با نئو کلاسیک کاملا محرز و قابل ملاحظه هست. در نظر داشته باشید، زندگی در این دنیا روز به روز مدرن ترمی شود، بنابراین توقع افراد نیز بالا می رود. هر یک از افراد در این جهان سلیقه و روحیه ی متفاوتی دارند، یعنی سلیقه افراد به طور مطلق شبیه یکدیگر نیست.

با توجه به روحیات و سلیقه های متنوع و متفاوت در زمینه طراحی داخلی برای کسب رضایت مشتری سبک های مختلفی وجود دارد. هر یک از این سبک ها خصوصیات و المان های مختص به خود را دارا هستند. علاوه بر سلیقه و روحیات شخص، مورد دیگری نیز وجود دارد، که در انتخاب سبک باید مورد توجه قرار گیرد. این مورد، مساحت و میزان فضای دسترس است. طراحان مهار و مجرب قبل از طراحی و انتخاب سبک، حتما از محیط بازدید می کنند.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با مقایسه طراحی داخلی کلاسیک با نئو کلاسیک، مطالبی را برای شما عزیزان مطرح کنیم، پس با ما همراه باشید.

آشنایی با سبک کلاسیک

هنگامی که از سبک کلاسیک نام برده می شود، مبل های استیل منبت کاری شده با دسته و پشتی های بلند، پرده های مخمل و سنگین، فرش های دستباف پر نقش و نگار، دکوراتیو های چوبی و فلزی با حکاکی های باشکوه نقره ای و طلایی برای شخص تداعی می شود. یعنی در واقع موارد گفته شده، معرف سبک کلاسیک هستند. در این سبک همچنین، دیوار های پوشیده شده با کاغذ دیواری های خاص، گچ بری و نقش و نگارهای اسلیمی فاخر و ترنج در انتهای سقف به خوبی نمایان است.

مهربانی، صفا و صمیمیت خانه های اشرافی و اصیل، ایضا کاخ های با شکوه و خارق العاده به واسطه ی سبک کلاسیک یادآوری می شود. سبک کلاسیک، فضای بسیار خوب و دل انگیزی را پدیده می آورد، که حضور در این فضا را چندین برابر لذت بخش می کند. این ذهنیت وجود دارد، که سبک سنتی و سبک کلاسیک کاملا مشابه یکدیگر هستند، اما این موضوع کاملا غلط است. اگر بخواهیم این دو را مقایسه کنیم، به این نتیجه می رسیم که علاوه بر وجود اصول یکسان و مشترک بین آن ها، مفاهیم و تعاریف، نحوه اجرای این دو سبک با هم تفاوت دارند. پیدایش سبک کلاسیک از معماری های کهن یونان، روم و رنسانس ایتالیا، نشأت می گیرد.‌ سبک کلاسیک نماد تقارن، ترتیب و نظم در طراحی داخلی است.

معرفی سبک نئوکلاسیک

در اواسط قرن هجدهم سبک نئوکلاسیک به عنوان یکی از سبک های معماری داخلی، که از فرهنگ و هنر یونان باستان و روم الهام گرفته بود، در دنیا پدیدار شد. در اصل سبک نئو کلاسیک از اصول معمار فرانسوی به نام کلود پررو، معماری کلاسیک یونان و روم الهام می گیرد. کلود پررو در طراحی های خود به نظم، تقارن و تربیت بسیار اهمیت می داد.

سبک نئو کلاسیک از سبک باروک بسیار ساده تر و مرتب تر است. این سبک در حین سادگی و بی آلایش بودن، تقارن و توازن دارد. وجود پنجره های بلند، بزرگ و فضای گسترده، از ویژگی این سبک محسوب می شود . این سبک به عنوان یک سبک ساده شناخته شده، اما برخی افراد به واسطه اضافه کردن جزئیات، یک نمای اروپایی و اشرافی به آن می دهند. از ویژگی‌های بارز سبک نوکلاسیک می توان به وجود راه پله های بزرگ درب ورودی اشاره کرد‌. اگر بخواهیم نمای بیرونی سبک نئوکلاسیک را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که در این سبک پنجره های هم اندازه به تعداد یکسان و درب های چوبی با کنده کاری های زیبا به چشم می خورد. سبک نئوکلاسیک بیشتر مناسب خانه های بزرگ است و اغلب افرادی که از این سبک برای طراحی دکوراسیون بهره می برند، خانه ی بزرگی دارند.

معرفی سبک نئوکلاسیکگزینش رنگ ها در دکوراسیون داخلی کلاسیک با نئو کلاسیک

با توجه به اینکه سبک نئوکلاسیک تخمینا یک سبک اروپایی به شمار می رود، استفاده از رنگ های متنوع بسیار در این سبک دیده می شود. در مقابل در سبک کلاسیک، رنگ هایی همچون ‏بژ، سفید و رنگ های روشن مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید، به طور معمول طیف رنگ در سبک کلاسیک شامل مرواریدی، نقره ای، طلایی، خاکستری و کرم است. تمام رنگهای مصرفی در سبک کلاسیک گرم و ملایم بوده و این سبک شدت با رنگ‌های تند و کنتراست مخالفت می کند.

 

بررسی سبک کلاسیک و نئو کلاسیک از لحاظ هزینه

استفاده زیاد از چوب در سبک کلاسیک سبب می شود، این نوع سبک در مقایسه با سبک های دیگر هزینه بیشتری را به همراه داشته باشد. همچنین سبک کلاسیک نیازمند فضای بزرگ است. پس به شما پیشنهاد می کنیم، از لحاظ مقرون به صرفه بودن سبک نئوکلاسیک را انتخاب کنید. چون طراحی این سبک در مقایسه با سبک کلاسیک با هزینه کمتری انجام می شود.

پرده هایی که در سبک نئو کلاسیک و کلاسیک استفاده می شود

استفاده از پرده های زر بافت و سنگین با طرح های بسیار شلوغ به همراه شال های گل دار در سبک کلاسیک به خوبی قابل رویت است. اما در سبک نئوکلاسیک از پرده های بسیار ساده و بلند که دارای بافت نازک و ظریف هستند، استفاده می شود. پرده هایی که در سبک نئوکلاسیک مورد استفاده  قرار می گیرند، علاوه بر ساده بودن،  بسیار مجلل و اشرافی جلوه می کنند.  بهره گیری از پرده هایی با جنس مخمل برای سبک نئوکلاسیک بسیار لوکس و شیک است.

آیا میان مبلمان در سبک کلاسیک و نئو کلاسیک تفاوتی وجود دارد؟!

به طور کلی مبلمانی که در سبک کلاسیک استفاده می شوند، ابعاد بزرگی دارند و به وسیله ی کنده کاری ها و حکاکی ها طراحی شده اند. از مبلمانی با فریم چوبی ساده و ظریف در سبک نئوکلاسیک بهره برده می شود. سبک کلاسیک به عنوان سبک مادر شناخته شده و علت این نام گذاری وجود المانی های اشراف گرایی و تجمل گرایی است. با بررسی دقیق می توانید به این نتیجه برسید، که در سبک نئوکلاسیک استفاده از تزیینات و جزئیات اضافی حذف شده و به چشم نمی خورد.

آیا میان مبلمان در سبک کلاسیک و نئو کلاسیک تفاوتی وجود دارد؟!

مقایسه دکوراسیون داخلی کلاسیک با نئو کلاسیک از نظر طرح و نقش

سادگی و ظریف بودن نقش ها و طرح ها از ویژگی بارز سبک نئوکلاسیک به شمار می رود. در مقابل استفاده از طرح ها و نقش و نگارهای بسیار شلوغ و پیچیده در سبک کلاسیک بسیار محرز است. در سبک کلاسیک استفاده از اشکال هندسی و گوشه دار و همچنین خطوط منقطع به خوبی مشاهده می شود. اما استفاده از اشکال و خطوط منحنی مختص سبک کلاسیک هست.

ما در این مقاله به مقایسه دکوراسیون داخلی کلاسیک با نئو کلاسیک پرداختیم، همانطور که گفته شد، سبک کلاسیک نسبت به سبک نئو کلاسیک، سبک قدیمی تری بوده و سبک کلاسیک، تلفیقی از سبک مدرن و کلاسیک به شمار می رود. رنگ ها، مبلمان، تابلوها و پرده ها در این دو سبک با هم متفاوت هستند.