چرخه رنگ در طراحی دکوراسیون-hollysaren.com
14
تیر

چرخه رنگ در طراحی دکوراسیون

تا ۸۰ درصد از اطلاعات مربوط به دنیای بیرون ما توسط حس بینایی ما ارائه می‌شود. حس بینایی ما دارای درجه‌بندی‌های مخصوصی است ، ما ابتدا رنگ‌ها را درک می‌کنیم، سپس اشکال اشیاء را می‌بینیم. پس  مشخص است که چرا رنگ‌ها نقش مهمی در زندگی ما دارند. با رنگ‌ها می‌توانیم نظم ایجاد کنیم، بر روحیه خود تأثیر بگذاریم، نسبت‌ها را در اتاق‌ها تغییر دهیم و خیلی چیزهای دیگر می‌توان با رنگ‌ها ایجاد کرد. طراحان داخلی اغلب از رنگ‌های مکمل ، هارمونی رنگ یا طرح‌های رنگی تک رنگ به عنوان یک امر طبیعی صحبت می‌کنند . اما در واقع همه اینها چیست؟ بیایید با چرخه رنگ در طراحی دکوراسیون آشنا شویم.

ترتیب رنگ‌ها

ارسطو قبلاً سعی کرده بود رنگ‌ها را در نوعی طرح طبقه‌بندی کند. او طبیعت را مشاهده می‌کرد و رنگ‌ها را به صورت خطی ردیف می‌کرد. آنها بر اساس دوره روز رتبه‌بندی شدند: سفید، زرد، قرمز، بنفش، سبز، آبی، سیاه این ترتیب بود.

سپس نیوتن، گوته و کارل هرینگ نیز دایره‌های رنگی کم و بیش شناخته شده ای ایجاد کردند.

احتمالاً بهترین چرخه شناخته شده امروز، علیرغم انتقاد‌ها، چرخ رنگ اثر یوهانس ایتتن (۱۸۸۸-۱۹۶۷) است. معلم هنر و نقاش سوئیسی در حین تدریس در باهاوس در وایمار از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۳ یک چرخ رنگ دوازده قسمتی ایجاد کرد . این بر اساس سه رنگ اصلی (رنگ‌های درجه اول) است: قرمز، زرد و آبی.

چرخه رنگ بعد‌ها توسط رومن لیدل اتریشی (۱۹۴۰-۲۰۱۹) توسعه داده شد، در حالی که هارالد کوپرز مدل خود را طراحی کرد.

دایره بر اساس سه رنگ اصلی است : قرمز، زرد، آبی. اینها را نمی‌توان با هیچ رنگ دیگری مخلوط کرد.

رنگ‌های ثانویه از ترکیب دو رنگ اصلی حاصل می‌شوند. قرمز + زرد = نارنجی؛ آبی + زرد = سبز؛ آبی + قرمز = بنفش. مخلوط کردن این رنگ‌ها به نوبه خود باعث ایجاد ۱۲ رنگ می‌شود که می‌توان آنها را در دایره طبقه‌بندی کرد.

نحوه کار با چرخه رنگ در طراحی دکوراسیون

طرح رنگ مکمل از دو رنگ مخالف در چرخه رنگ در طراحی دکوراسیون استفاده می‌کند. این متضاد ترین رنگ در بین تمام طرح‌های رنگی است و باید با احتیاط استفاده شود. بنابراین هنگام طراحی داخلی اتاق، مهم است که تصمیم بگیرید که کدام رنگ اصلی باشد. سپس رنگ مکمل اغلب برای المان‌ها استفاده می‌شود.

در طرح رنگی تقسیم مکمل ، علاوه بر رنگ پایه، از دو رنگ در کنار رنگ مکمل استفاده می گ‌شود. بنابراین، تنوعی از طرح رنگ مکمل مجاز را نشان می‌دهد. این طرح دارای کنتراست بصری قوی مشابه با طرح قبلی است، اما کشش کمتری دارد.

معمولا یک رنگ به عنوان رنگ اصلی و دو رنگ دیگر به عنوان رنگ‌های فرعی و تاکیدی انتخاب می‌شود.

نحوه کار با چرخه رنگ در طراحی دکوراسیون -hollysaren.com
چرخه رنگ در طراحی دکوراسیون

کنتراست همزمان و متوالی چرخه رنگ

تضاد رنگی مانند کنتراست همزمان یا کنتراست متوالی اغلب برای توهمات نوری استفاده می‌شود. به عنوان مثال، حس بینایی انسان طوری طراحی شده است که هنگام نگاه کردن به یک رنگ مکمل همیشه به دنبال “همتای” باشد تا “کل رنگ” را تجربه کند. کنتراست متوالی زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام نگاه کردن به یک رنگ، تصویر مخالف آن به تدریج روی شبکیه ظاهر شود. آزمایش بسیار ساده است: برای چند دقیقه روی نگاتیو یک عکس ثابت کنید و سپس به سرعت نگاه خود را به یک سطح سفید هدایت کنید. آنچه که حس بصری ما را فریب می‌دهد – توهم عکس – کنتراست متوالی نامیده می‌شود. کنتراست همزمان بر اساس یک اصل مشابه عمل می‌کند، اما با تعامل همزمان مناطق رنگی که در کنار یکدیگر قرار دارند بازی می‌کند. اگر به یک سطح نگاه کنید، از نقاط ریز رنگی تشکیل شده است، اضافه بار حسی وجود دارد که مغز سعی می‌کند آن را جبران کند. اگرچه چشم در این مورد همه رنگ‌ها را درک نمی‌کند، بلکه فقط تفاوت های ظریف رنگ‌های خاص را درک می‌کند، چنین سطحی به نظر می‌رسد که لرزش یا به معنای واقعی کلمه ازدحام می‌کند. برای مثال پوینتیلیسم و امپرسیونیسم از این اصل استفاده می‌کنند.

 

چرخه رنگ سه گانه-hollysaren.com
چرخه رنگ در طراحی دکوراسیون

چرخه رنگ سه گانه

یک مثلث هارمونیک توسط یک مثلث متساوی الاضلاع ایجاد می‌شود. از رنگ‌هایی استفاده می‌کند که به طور مساوی در اطراف چرخه رنگ قرار گرفته‌اند.

سه‌گانه‌ها حتی زمانی که از رنگ‌های کم اشباع شده استفاده می‌کنند بسیار واضح هستند، که منجر به یک طرح رنگی با تنش می‌شود.

رنگ ها باید با دقت انتخاب شوند، بهتر است یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی و دو رنگ دیگر را به عنوان مکمل انتخاب کنید.

تناسب چرخه رنگ‌ها در دکوراسیون-hollysaren.com
چرخه رنگ در طراحی دکوراسیون

تناسب چرخه رنگ‌ها در دکوراسیون

رنگ‌هایی که مستقیماً در کنار یکدیگر در چرخه رنگ قرار دارند ، معمولاً به خوبی با هم هماهنگ می‌شوند و طرح‌های آرام و راحت ایجاد می‌کنند. طرح‌های رنگی مشابه در طبیعت رایج هستند، هماهنگ و دلپذیر برای چشم می‌باشند.

در اینجا اغلب یک رنگ به عنوان رنگ اصلی و رنگ دوم به عنوان پشتیبان انتخاب می‌شود. سومی  همراه با سیاه، سفید یا خاکستری تنها به عنوان مکمل استفاده می‌شود.

طرح رنگ تک رنگ

همانطور که از نام آن پیداست، در اینجا فقط از یک رنگ استفاده می‌شود. با این حال، این رنگ‌ها در طیف گسترده‌ای از تنوع، از روشن تا تیره، اشباع زیاد تا کم و غیره وجود دارند. در اینجا هیچ تضادی با رنگ‌های دیگر وجود ندارد، اما طرح‌های رنگی تک رنگ اتاق‌ها را ساختارمند و ظریف نشان می‌دهد. هنگام تنظیم، مهم است که با ساختار‌ها، سطوح و اشکال مختلف کار کنید تا طرح خسته کننده به نظر نرسد.

در کنار اشکال، رنگ‌ها از ویژگی‌های طراحی در طراحی داخلی هستند. طرح‌های رنگی تک رنگ در بین ما بسیار محبوب هستند، اما می‌توانند به سرعت خسته کننده شوند.

لزومی ندارد که همیشه یک مبلمان بزرگ به رنگ مکمل یا یک دیوار باشد، لوازم کوچک و اشیاء تزئینی نیز برای اجرای هارمونی‌های رنگی مختلف که در بالا ذکر شد مناسب هستند.

شاید فقط دو کوسن را در رنگ‌های متناسب یا مکمل با مبل خود امتحان کنید؟ یا اینکه جسورانه یک رنگ اصلی را با اشیاء تزئینی در رنگ مخالف ترکیب می‌کنید؟ با خیال راحت با چرخ رنگ کار کنید، هنگام ترکیب به شما امنیت می‌دهد.