طراحی داخلی ساختمان
07
اردیبهشت

طراحی داخلی ساختمان

درگذشته طراحی داخلی ساختمان یکی از بخش های اصلی ساختمان سازی بوده اما با گذشت زمان‌و دخالت افراد درطراحی فضای ساختمان به‌یک پروسه تجملاتی تبدیل شده است. ما در این مقاله سعی داریم شما را با طراحی داخلی ساختمان و سبک‌های مختلف آن آشنا کنیم.

طراحی داخلی چیست؟

یکی از شاخه های طراحی معماری، طراحی داخلی می باشد. طراح داخلی کسی است که بر روی طراحی معماری تسلط کامل داشته و کار او در واقع این است که بتواند فضاها و فرم های داخلی ساختمان را با توجه به اصول طراحی معماری در آورده و پیاده سازی کند.

به عبارت دیگر می توان گفت که کار طراح داخلی با شکل و نقشه ساختمان بوده و دقیقا بر عکس آن چه که مردم تصور می کنند در مورد موضوعات تزئینی و هنری  دکوراسیون داخلی دخالتی ندارد و کار آن ها از دکوراسیون داخلی کاملا جدا است.

البته یک طراح داخلی در صورتی که شناخت کافی نسبت به کارهای هنری داشته باشد می تواند کارهای مربوط به دکوراسیون داخلی را نیز انجام دهد.

 

طراحی داخلی چیست؟تفاوت دکوراتور و طراح داخلی

امروزه برای طراحی داخلی ساختمان معمولا از دو اصطلاح دکوراتور و طراح داخلی به عنوان واژه هم معنی استفاده می شود، اما این دو اصطلاح کاملا معنای متفاوتی دارند. دکوراتور معمولا بیشتر بر جنبه های تزئینی و هنری توجه دارد در حالی که طراح داخلی روی موضوعات فنی مانند نور پردازی، تهویه داخلی و غیره تمرکز می کند.

در برخی موارد طراح داخلی این اجازه را دارد تا با مشورت معمار بعضی از قسمت ها را تغییر دهد، امروزه اکثر طراحان داخلی تحصیلات معماری داشته و در زمینه معماری نیز تجربه دارند.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

یکی از اشتباهات اکثر مردم این است که دکوراسیون داخلی را با طراحی داخلی یکی می دانند این در حالی است که طراحی داخلی نسبت به دکوراسیون داخلی وظایف کاملا متفاوتی دارند و در عین حال مکمل یکدیگر می باشند. در ساختمان سازی ابتدا طراحی داخلی صورت می گیرد و سپس دکوراسیون داخلی را مطابق طراحی داخلی انجام می دهند.

سبک طراحی داخلی ساختمان

طراحی داخلی ساختمان دارای سبک های مختلفی می باشد. در ادامه ما چند نمونه‌از انهارا به‌شما معرفی می‌کنیم.

متدها و روش های دکوراسیون منزل

همانطورکه دربالانیز اشاره کردیم طراحی داخلی ساختمان درسال‌های پیش درواقع جزئی از عملیان ساختمان سازی بوده و باگذشت زمان تغییر کرده . هم‌اکنون به‌عنوان یک پروسه تجملاتی در نظر گرفته میپ‌شود. امروزه در هر خانه ای شما انواع وسایل دکوراسیون باسلیقه‌های مختلف را می‌بینید. دکوراسیون ها خود به دو دسته طراحی داخلی مدرن و طراحی داخلی کلاسیک تقسیم می شود.

ما امروزه شاهد استفاده ترکیبی از دو دکوراسیون مدرن وسنتی هستیم و کمتر می بینیم که یک سبک در دکوراسیون استفاده شده باشد. مابایک طراحی داخلی ترکیبی روبه‌رو هستیم. اگر شماهم قصد دارید از دکوراسیون ترکیبی استفاده کنید باید برخی از نکات‌را رعایت کنید تایک دکوراسیون زیباو چشم نواز را داشته باشید.

تعیین سبک طراحی ساختمان

اولین نکته برای طراحی داخلی ساختمان این است که شما باید از ابتدا تکلیف خود را مشخص کنید. می خواهید از دکوراسیون مدرن یا دکوراسیون سنتی استفاده کنید. شما باید حتما یک نوع دکوراسیون را انتخاب کنید. برای مثال زمانی که شما دکوراسیون مدرن را انتخاب می کنید برای منزل شما تم اصلی دکوراسیون مدرن طراحی و در نظر گرفته می شود. اما ممکن است در جاهایی از المان های سنتی نیز استفاده شود.

پس توجه دشته باشید درصورتیکه بخواهید از دکوراسیون سنتی و مدرن به یک اندازه استفاده کنید دکوراسیون اصلی منزل شما مشخص نمی‌شود. اگر قصد دارید در طراحی منزل خود از شیوه های متعادل در طراحی داخلی استفاده کنید پیشنهادما به‌شما این است‌که از طراحی داخلی نئوکلاسیک و پست مدرن بهر‌ه‌مند شوید.

درطراحی دکوراسیون نئو کلاسیک شما برخلاف شیوه کلاسیک فضای خلوت‌تری خواهید داشت واز ابزارهای کمتری استفاده می‌کنند.همچنین‌در طراحی نمای کلاسیک و همچنین استفاده‌از طراحی دکوراسیون پست مدرن شما دارای فضایی بسیار خلوت هستید و تزئینات معمول‌را کمتر استفاده می‌کنید.

درطرای داخلی پست مدرن بیشتر توجه و تمرکز طراح بر روی نقشه‌و پلان است تا محیط یک محیط مطابق باپست مدرن با زوایای ساده و یا حتی شکسته باشد.

طراحی داخلی ساختمان همسان یا متفاوت؟طراحی داخلی ساختمان همسان یا متفاوت؟

در مباحث قبلی با سبک طراحی داخلی ساختمان آشنا شدید و حال در این مرحله نوبت تهیه وسایل دکوراسیون است. شماباید از ابتدا تصمیم بگیرید که برای تهیه آکسسوار و مبلمان قصد دارید که یک دکوراسیون ست شده و هماهنگ داشته باشید یا این که تمایل دارید از کنتراست های رنگی و متفاوت استفاده کنید؟

برای طراحی داخلی هماهنگ شما باید فرم عناصر مورد استفاده از دکوراسیون سنتی و مدرن‌را بایک پس زمینه مشترک همراه کنید. برای مثال می‌توانید از صندلی‌های مدرن و میزهای سنتی استفاده کنیدو یا بصورت بر عکس.

اما اگر شما می خواهید که یک  سبک طراحی متفاوت و مختلف داشته باشید باید از رنگ‌های مختلف و فرم‌های مختلف استفاده کنید. دراین نوع سبک تضادی که بین وسایل و دکوراسیون شما وجود دارد بسیار جذاب است.

المان های مورد علاقه خود را بشناسید.

هنکامی که می خواهید در دکوراسیون داخلی ساختمان ازطراحی داخلی ترکیبی استفاده کنید. باید تمام نکات مورد علاقه خود، در دکوراسیون درن و کلاسیک را جمع اوری کنید دراین صورت شما بهتر می‌دانیدکه باید روی چه المان هایی کار کنید وبا درکنارهم قراردادن این المان‌‌ها می‌توانید یک طراحی ترکیبی زیبا داشته باشید.

با این کار شما متوجه خواهید شد که المان های مورد نظر شما بیشتر از طراحی داخلی  کلاسیک‌یا مدرن الهام گرفته است. لذا به راحتی می توانید یک تم زیبا را به کار برده و یک دکوراسیون جذاب داشته باشید.

نکات مهم در طراحی داخلی و دکوراسیون مدرن و دکوراسیون کلاسیک

برای داشتن دکوراسیون ترکیبی شما باید چند رنگ پایه را برای استفاده از تضاد رنگ‌ها درنظر بگیرید. برای مثال شما می توانید رنگ های آبی سیاه و بنفش را انتخاب کنید زیرا این رنگ ها علاوه بر تفاوت رنگی که دارند درکنار هم می تواند فضای چشم نوازی را ایجاد کنند.

اما اگر قصد دارید از دکوراسیون ترکیبی با فرم های هماهنگ استفاده کنید می توانید رنگ هایی مانند دارچینی، خرمایی و رنگاری را به کار ببرید. این رنگ ها کاملا یک دست بوده و هم پوشانی دارند. برای خرید وسایل و مبلمان نیز شما می‌توانید وسایل اصلی مانند تخت خواب و مبلمان را از تم های موجود در دکوراسیون سنتی یا مدرن استفاده کنید و برای سایر وسایل سبک های دیگر دکوراسیون را به کار ببرید.

برای مثال شما می توانید برای خرید تخت خواب از تم دکوراسیون مدرن و برای پا تختی از تم دکوراسیون سنتی استفاده کنید. در این صورت سبک غالب دکوراسیون شما مدرن و سبک مکمل شما دکوراسیون سنتی خواهد بود.

نکات مهم در طراحی داخلی و دکوراسیون مدرن و دکوراسیون کلاسیکسخن آخر

در این مطالب سعی کردیم شما را با طراحی داخلی ساختمان و سبک های آن ها اشنا کنیم. همان طور که متوجه شدید هر کدام از سبک های طراحی داخلی دارای نکاتی هستند. لذا شما با رعایت آن ها می توانید یک طراحی زیبا داشته باشید.