طراحی داخلی حیاط
03
مرداد

طراحی داخلی حیاط

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی سازهای شهری شکل جدیدی به خود گرفتند و ساختمان‌های مسکونی و حیا‌ط‌های آن ها نیز دچار تغییرات زیادی شدند. در آن زمان حیاط‌ها شکل سنتی داشت اما امروزه حتی آن‌ها نیز با تغییرات زیادی همراه بوده‌اند. این روزها در فضای درون شهری خانه‌های ویلایی کمتری وجود دارد و به جای آن‌ها آپارتمان‌ها و برج‌های بلند را ساخته‌اند و همین موضوع باعث شده است تا حیاط‌های مدرن امروزی جای حیاط های سنتی قدیمی را بگیرد. طراحی داخلی حیاط مانند هر بخش دیگری از منزل از اهمیت زیادی برخوردار است، به همین دلیل ما این مقاله را به این موضوع اختصاص داده‌ایم.

برای طراحی داخلی حیاط باید جه اصولی را رعایت کنیم؟

در ابتدا به طور کلی باید بگوییم که برای طراحی یک حیاط مدرن  باید نکات زیر را مورد توجه قرار دهید.

  • استفاده از عناصر آب به شکل خلاقانه
  • توجه به یکپارچه بودن فضا
  • اهمیت ساخت استراحتگاه
  • اهیمت به طبیعت
  • ترکیب خلاقانه متریال‌های مختلف
  • استفاده از خطوط ساده
  • استفاده از سیستم های هوشمند

برای طراحی داخلی حیاط به شکل مدرن از چه ایده‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

از جمله مواردی که می‌توانید برای طراحی داخلی یک حیاط به شکل مدرن استفاده کنید، آلاچیق‌ها، ایجاد فضایی برای گل و گیاه، نور پردازی‌های مختلف، ایجاد فضایی برای پخت و پز، فضا سازی مناسب، نصب شومینه بتنی، نصب تاب، حوض آب و … هستند.

با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی افراد تجهیزات و نحوه زندگی به شکل سنتی کمرنگ تر شده و جای خود را به زندگی مدرنیته داده است. حیاط‌ها بخش مهمی از منزل هستند که قسمتی از آن برای پاکینگ در نظر گرفته می‌شود و برای قسمت‌های باقیمانده باید یک طراحی داخلی شیک و کاربردی را پیاده سازی کنید. با این که با گذشت زمان بسیاری ازطراحی ها تغییر کرده‌اند اما طراحان هنور هم در طراحی‌های خود سعی می‌کنند عناصر ایرانی و فرهنگ ایرانی را حفظ کنند.

دکوراسیون حیاطتاریخ ساخت حیاط‌ها به شکل مدرن

در گذشته افراد علاقه زیادی به گل و گیاه و زیبا کردن حیاط خود با استفاده از گل‌ها و درختان داشته‌اند، در آن زمان حیاط‌های سنتی بسیار بزرگ و دلباز بودند و این حیاط‌ها را با حوض‌های بزرگ و زیبا که دارای آب نمایی جذاب بود تزئین می‌کردند و برای افزایش زیبایی محیط درخت‌ها و بوته های مختلف را می‌کاشتند. این چنین طراحی برای حیاط‌های خانه‌های بزرگ ویلایی مناسب بود اما امروزه دیگر کسی نمی‌تواند از حیاط‌ها به سبک سنتی قدیمی استفاده کند.

وجود حیاط‌های کوچک افراد را مجبور می‌کند تا از سبک مدرن برای طراحی داخلی حیاط استفاده کنند. در واقع نمی‌توان به طور دقیق گفت از چه زمانی طراحی حیاط‌ها به سبک مدرن گسترش پیدا کرده است. اشتباهی که اکثر طراحانان امروزه مرتکب می‌شوند این است که در زمان ساخت یک خانه و حیاط آن به تناسب و ارتباط بین آن‌ها توجهی ندارند و خانه‌های مدرنی را می‌سازند بدون این که توجه کنند که حیاط خانه نیز باید از سبک مدرن پیروی کند، در واقع طراحی داخلی حیاط باید از طراحی که برای منزل به کار برده شده است، پیروی کند.

طراحی حیاط به شکل مدرن

برای طراحی حیاط می‌توان از سبک‌های مختلفی استفاده کرد البته هر کدام از این سبک‌ها برای محیط مشخصی کاربرد دارد، به عنوان مثال برای منازل آپارتمانی، ویلاها و محوطه یک باغ تنها یک سبک را به کار نمی‌برند. طراحان سعی می‌کنند تا طراحی‌های خلاقانه‌ای را برای فضای حیاط‌ها انجام دهند و یک حیاط زیبا وشیک را ه سبک مدرن به مشتریان تحویل دهند. قبل از هر کاری شما باید این را بدانید که هدفتان از ساختن چنین فضایی چیست؟  در ادامه به طور مفصل در این مورد صحبت خواهیم کرد.

هدف از طراحی داخلی حیاط

برخی از افراد هدفشان از طراحی داخلی حیاط این است که بتوانند آخر هفته در این فضا مهمانی‌ها و جشن‌های کوچک خود را برگزار کنند و به پخت و پز کباب بپردازند، چنین حیاط‌هایی معمولا متعلق به ویلاهای بزرگ است که دارای فضای کافی برای طراحی حیاط می‌باشند؛ اما برخی دیگر از حیاط‌ها برای خانه‌های اپارتمانی طراحی می‌شوند و در واقع یک فضای سبز مشترک برای تمامی افراد ساختمان است و معمولا از این فضا برای بازی کودکان استفاده می‌شود.

با دانستن هدف خود از طراحی حیاط به راحتی می‌توانید سبک مورد نظر خود را پیاده سازی کنید و متوجه خواهد شد که چه سبکی برای فضای حیاط شما مناسب است. پس به طور کلی قبل از هر چیزی ابتدا مشخص کنید که حیاط مدرن خود را برای چه نوع ساختمانی و با چه آب و هوایی می‌خواهید.

اصول طراحی داخلی حیاط به سبک مدرن

همان طور که مطالب فوق نیز اشاره کردیم در سال‌های گذشته به طرحی داخلی برای حیاط‌ها توجه ویژه‌ای شده است، طراحان با گذراندن دوره‌های مختلف تجربه کافی را به دست می‌آورند و سعی می‌کنند تا در طراحی‌های خود از سبک‌های اروپایی بهره ببرند تا بتوانند یک نتیجه زیبا و شیک را در اختیار مشتریان قرار دهند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر سبکی که قرار است برای حیاط مدرن شما اجرا شود، یک سری اصول و قوانین مشخص دارد و رعایت آن‌ها موجب می‌شود تا یک طراحی شیک و زیبا داشته باشید. در ادامه برخی از اصول برای حیاط مدرن را به شما معرفی می‌کنیم.

اهمیت یکپارچه بودن فضا

یکی از مهم‌ترین اصول برای طراحی حیاط مدرن توجه به یکپارچه بودن فضا است، این یعنی این که باید بین فضای داخلی و خارجی منزل ارتباط معنایی وجود داشته باشد و این دو از یک سبک مشخص پیروی کرده باشند به گونه‌ای که در نگاه اول ببینده با یک شبک مشخص رو به رو شود.

این ارتباط را می‌توانید با نصب پنجره‌های تمام قد، درهای تاشو و یا درهای شیشه‌ای و سایر موراد برقرار کنید، این عناصر کمک می‌کنند تا فضای درون منزل از بیرون مشخص باشد و در نتیجه به ایجاد یکپارچگی درون و بیرون منزل کمک می‌کند.

استفاده از خطوط ساده

از دیگر عناصری که به شما کمک می‌کند تا یک حیاط مدرن داشته باشید، استفاده از خطوط ساد می‌باشد. برخی از طراحی‌های مدرن سعی می‌کنند از الگوهای جسورانه استفاده کنند اما باید گفت که رعایت سادگی از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است در طراحی قسمت‌های مختلف حیاط مدرن از خطوط ساده و صاف استفاده کنید. همچنین اشکال هندسی که در فضا به کار می‌رود، سادگی خاصی را به همراه دارند، به طور کلی عناصری که برای حیاط مدرن استفاده می‌شود به گونه‌ای است که می‌توان متوجه شدن که این فضا یک فضای مدرن می‌باشد.

استفاده از طراحی ساده برای هر محیطی می‌تواند یک فضای ساده و زیبا را به نمایش بگذارد، برخی از طراحان سادگی را در زیبایی می‌بینند و سعی می‌کنند  در طراحی‌های از ساده‌ترین عناصر بهره ببرند. این سادگی می‌تواند آرامش را به افراد منتقل کنید و در این سادگی شما شلوغی در محیط نمی‌بینید.

طراحی داخلی حیاط نتیجه گیری

طراحی داخلی حیاط مانند هر بخش دیگری از منزل دارای اهمیت زیادی است و طراحی آن باید به گونه‌ای باشد که فضا را از هر گونه شلوغی و بهم ریختگی دور کند. همان طور که در مطالب فوق گفته شد برای طراحی داخلی حیاط‌ها امروزه سبک‌های مختلفی را به کار می‌برند و شما باید با توجه به محیط خود و متراژ حیاط خود مناسب‌ترین سبک را انتخاب کنید. در صورتی که در این زمینه تخصصی ندارید بهتر است از طراحان حرفه ای کمک بگیرید.