طراحی داخلی حیاط خلوت
05
مرداد

طراحی داخلی حیاط خلوت

یکی از قسمت‌های مهم هر منزلی که می‌توان از آن هر استفاده‌ای داشت، حیاط خلوت است، اگر طراحی حیاط خلوت را با اصول مشخص و زیبایی خاصی انجام دهید، قطعا به یک محل برای گذراندن اوقات فراغت در کنار دوستان و خانواده  تبدیل خواهد شد. اگر شما هم قصد دارید تا یک طراحی داخلی حیاط خلوت زیبا و جذاب داشته باشید و از ایده‌های شیک برای طراحی آن استفاده کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

استفاده از المان‌های چوبی در طراحی داخلی حیاط خلوت

یکی از طراحی‌هایی که می‌تواند برای حیاط خلوت مناسب باشد، استفاده از عناصر چوبی نظیر میز و مبلمان‌های چوبی است که برای انتخاب کوسن‌های آن می‌توان از رنگ‌های خنثی بهره برد و یا می‌توانید در فضای حیاط خلوت نیمکت‌های چوبی را قرار دهید.

ساخت یک شومینه بیرونی

یکی از ایده‌هایی که کمتر کسی به اجرای آن فکر می‌کند، ساخت یک شومینه در فضای حیاط خلوت است. قرار دادن یک شومینه در این فضا می‌تواند شما را برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه دور هم جمع کند و در فصول سرد سال مشکلی برای بیرون رفتن و نشستن در فضای حیاط خلوت نداشته باشید.

یک نکته مهم که باید در طراحی شومینه برای حیاط خلوت به یاد داشته باشید این است که ابعاد شومینه باید متناسب با ابعاد و فضای حیاط خلوت باشد، به عبارت دیگر اندازه شومینه‌ای که در حیاط خلوت مورد استفاده قرار می‌گیرد به اندازه حیاط بستگی دارد.

رنگ‌ها در طراحی حیاط خلوت

یکی از مواردی که می‌توانید زیبایی طراحی داخلی حیاط خلوت را چند برابر کند، استفاده از رنگ‌های مختلف برای تزئین حیاط خلوت است. برای طراح این فضا بهتر است رنگ‌های شاد را به کار ببرید زیرا این رنگ‌ها می‌تواند فضای زیبا و متفاوت را ایجاد کند وانرژی خاصی را به افراد منتقل می‌کند. همچنین می‌توانید برای این که طراحی داخلی حیاط خلوت خود را با رنگ‌های مختلف به نمایش بگذارید، می‌توانید از گل‌های مختلف رنگارنگ نیز استفاده کنید.

استفاده از نور پردازی مناسب

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باید در طراحی داخلی برای هر محیطی به آن توجه ویژه شود، استفاده از نور پردازی مناسب است. اهمیت استفاده از نور پردازی برای حیاط خلوت را زمانی متوجه خواهید شد که بخواهید شب‌ها را در حیاط خلوت سپری کنید و دورهمی‌های خود را در آن جا برگزار کنید. نورپردازی اصولی علاوه بر این که می‌تواند محیط را روشن کند، زیبایی خاصی را به فضای مورد نظر می‌بخشد.

قرار دادن یک نیمکت بزرگ

ایجاد یک فضای نشیمن در حیاط خلوت از اهمیت زیادی بر خوردار است زیرا این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا هر زمانی که می‌خواهید اوقات خود را در حیاط سپری کنید. همان طور که در مطالب فوق نیز اشاره کردیم قرار دادن یک نیمکت بزرگ در حیاط خلوت می‌تواند فضای نشمین مناسبی را برای شما ایجاد کند. فراموش نکنید که باید نیمکت را در قسمتی از حیاط خلوت قرار دهید تا از تابش مستقیم نور خورشید و همچنین از برف و باران دور باشد، به این منظور شما می‌توانید از سایبان‌ها با اندازه‌های مختلف استفاده کنید.

آشپزخانه در طراحی داخلی حیاط خلوت

یکی از ایده‌های جذاب برای طراحی داخلی حیاط خلوت می‌تواند ساخت یک آشپرخانه در این فضا باشد، لازم نیست که آشپزخانه شما بسیار هوشمند باشد همین که بتواند نیازهای اولیه شما را تامین کند، کفایت می‌کند. برای این فضا بهتر است از ظروفی با جنس استیل ضد زنگ انتخاب کنید که در برابر شرایط آب و هوایی بیرون مقاوم باشند.

آشپزخانه در طراحی داخلی حیاط خلوت
طراحی داخلی حیاط خلوت

استفاده از مبلمان مناسب در طراحی داخلی حیاط خلوت

این روزها دیگر از مبلمان‌ها تنها برای طراحی‌ داخلی استفاده نمی‌کنند، و می‌توان از مبلمان‌هایی که ممخصوص فضای باز هستند، در حیاط خلوت خود استفاده کنید. برای قرار دادن مبلمان‌ها در این فضا، مبل‌هایی را انتخاب کنید که برای چنین فضایی ساخته شده‌اند تا در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم باشند.

اجرای طراحی ساده

این روزها با توجه به این که متراژ اکثر منازل کوچک شده است، فضای حیاط خلوت‌ها نیز بسیار کوچک تر از منازل قدیمی می‌باشد. در صورتی که یک حیاط خلوت کوچک دارید، بهتر است برای طراحی داخلی آن یک سبک ساده و مینیمال را به کار ببرید، استفاده از این سبک موجب می‌شود تا طراحی داخلی حیاط خلوت شما و به طور کلی فضای حیاط خلوت بزرگ‌تر از آن چه که هست نشان داده شود.

در کنار سبک‌های ساده و مینیمال برای این که فضای مورد نظر دچار یکنواختی و بی روحی نشود، بهتر است  از وسایل دکوری و تزئینی مختلف که دارای رنگ‌های متفاوت و شاد هستند، استفاده کنید.

انتخاب سبک در طراحی داخلی حیاط خلوت

انتخاب سبک برای حیاط خلوت بسیار اهمیت دارد زیرا پس از انتخاب سبک مناسب می‌توانید وسایل مورد نیاز حیاط خلوت را بر اساس اصول آن سبک انتخاب کنید. برای مثال در صورتی که قصد دارید برای حیاط خلوت خود سبک روستیک را به کار ببرید، برای طراحی سایر قسمت‌ها بهتر است از المان‌های چوبی استفاده کنید.

استفاده از تاب برای حیاط خلوت

یکی از ایده‌هایی که این روزها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از تاب‌های مختلف در فضای حیاط خلوت است، شما می‌توانید تاب‌های مختلف با طرح‌ها و رنگ‌های زیبا را که در بازار موجود هستند خریداری کنید و آن‌ها را حیاط خلوت خود اضافه کنید.

البته باید گفت که استفاده از تاب برای حیاط خلوت زمانی توصیه می ‌شود که حیاط خلوت شما فضای کافی داشته باشد و دارای مساحت بزرگی باشد در غیر این صورت به کار بردن تاب در فضای حیاط خلوت نه تنها زیبا و کاربردی نیست بلکه فضای مورد نظر را کوچک‌تر و دلگیرتر نشان می‌دهد.

سنگ‌ فرش حیاط خلوت

یکی از ایده‌های پر طرفدار برای زیباتر کردن طراحی داخلی حیاط خلوت، استفاده از انواع سنگ فرش برای فضای حیاط است. سنگ فرش‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا در روزهای بارانی و برفی از گل و لای در امان بمانید. سنگ فرش‌هایی که برای حیاط‌ها ساخته شده‌اند دارای طرح ها و نمونه‌های مختلفی می‌باشند که این نمونه‌ها عبارت‌اند از:

  • سنگ فرش‌های بتنی
  • سنک فرش‌های آجری
  • سنگ فرش با استفاده از سنگ ریزه
  • سنگ فرش با استفاده از چوب و سنگ طبیعی
  • سنک فرش سنگ لوح

کاربرد میزها در طراحی داخلی حیاط خلوت

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که آخر هفته‌ها در منزل خود میهمانی برگزار می کنید، می‌توانید برای حیاط خلوت خود یک میز پیک نیز بزرگ همراه با تعدادی نیمکت تهیه کنید تا بتوانید میهمانان خود را دور آن میز جمع کنید و لحظات خوبی را سپری کنید. همچنین می‌توانید این میز را چوب بسازید و یا این که یک میز قدیمی را بازسازی کنید و طراحی‌های جدیدی بر روی آن انجام دهید.

کاربرد میزها در طراحی داخلی حیاط خلوت
طراحی داخلی حیاط خلوت

نتیجه گیری

همان طور که اشاره شد حیاط خلوت یکی از بخش‌های مهم و کاربردی برای هر منزلی است که کمتر کسی به طراحی داخلی آن اهمیت می‌دهد. در طراحی داخلی حیاط خلوت باید از ایده‌های خلاقانه استفاده کرد، ایده‌های ارائه شده در این مطالب تنها بخشی از آن‌ها است که شما می‌توانید برای طراحی حیاط خلوت آن‌ها را به کار بگیرید، به علاوه بهتر است علاوه بر نکات گفته شده در مطالب فوق از ایده‌های خلاقانه دیگری نیز بهره بگیرید. قطعا زمانی که بخواهید حیاط خلوت خود را طراحی کنید، ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای به ذهن شما خطور می‌کند. در صورتی که در این زمینه تخصص و مهاتر کافی ندارید می‌توانید از طراحانی که در این زمینه تجربه کافی دارند، کمک بگیرید.