طراحی داخلی استخر
08
تیر

طراحی داخلی استخر

شنا همواره یکی از پر طرفدارترین ورزش‌ها و تفریحات برای تمام افراد دنیا است و این تفریح برای هر سن و سالی مناسب است اما این روزها با توجه به شلوغی  و محدود بودن سانس استخرهای عمومی بسیاری از افراد نمی‌توانند در زمان بیکاری خود از این تفریح لذت ببرند. برای حل این مشکل می‌توان به استخرهای خانگی فکر کرد که تمام افراد خانواده در هر زمانی می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

شما می‌توانید در منزل خود با توجه به متراژ محیط، یک استخر خانگی برای خود بسازید. استخرها انواع مختلفی دارند و شما می‌توانید با توجه به مساحت فضای مورد نظر و سلیقه خود یک استخر مناسب داشته باشید، برای ساخت استخر باید مقدماتی را انجام دهید و در نهایت باید طراحی داخلی استخر را انجام دهید تا بتوانید بهترین استخر را داشته باشید.

انواع استخر

استخرها را با توجه به موقعیت قرار قرار گیری در ساختمان به گروه سر پوشیده و روباز دسته بندی می‌کنند. دسته اول یعنی استخرهای سر پوشیده را درون منازل یا در محیط‌های اختصاصی نظیر اتاقکی در گوشه باغ و ویلا قرار گرفته می‌شود، این نوع استخرها به دلیل این که نیاز به صرف هزینه‌های بالا دارد، طرفداران زیادی ندارد. گروه دوم یعنی استخرهای رو باز در حیاط خانه‌های ویلایی، در باغ، تراس ساختمان و یا حتی پشت بام‌ها ساخته می‌شوند، این استخرها در مقایسه با نمونه قبل از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

طراحی داخل استخر دارای نمونه‌های مختلفی می‌باشد، یکی از انواع آن طراحی داخلی استخرهای سر بسته و لوکس است که برای این نوع استخر از کاشی‌هایی با جنس ایتالیایی استفاده می‌کنند که این کاشی‌ها در یک طرح خاص و بی نظیر برش می‌خورند و نتیجه را فوق العاده زیبا به نمایش می‌گذارند.

نوع دیگر طراحی داخلی، برای استخرهایی است که یک طرفه بوده و برای ساخت آن از فولا بدون رنگ و پنجره‌های آکواریومی شفاف استفاده کرده‌اند. از جذابیت و زیبایی طراحی داخلی این استخرها می‌توان به دیوارهای موازئیکی و پنجره‌های سقفی آن اشاره کرد.

نمونه طراحی داخلی دیگر برای استخرهایی است که آن‌ها را به گونه‌ای ساخته‌اند که تا پاسیوی بیرون منزل ادامه دارد و این نمونه در واقع دو نوع استخر در نظر گرفته می‌شود و هر کدام از آن‌ها برای فصول مختلف سال مناسب هستند، طراحی داخلی این نوع استخرها به گونه‌ای است که در کنار استتخر داخل منزل یا آکواریوم قرار داده شده است و به افراد حس شنا کردن در کنار ماهی‌ها را منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانید : اصول طراحی ویلا

نمونه دیگر طراحی داخلی استخر برای استخرهایی است که درون منزل ساخته می‌شود و برای این نوع استخرها باغچه دیواری در نظر گرفته می‌شود و به طور کلی این نوع طراحی داخلی دارای ویژگی‌هایی طبیعی است، به عنوان مثال معمولا کف سالن را با چوب بامبو می‌پوشانند و برای نگهداری این نوع کفپوش باید هر شش ماه یک بار این کفپوش‌ها را با روغن مخصوص چرب کرد.

طراحی استخر
طراحی داخلی استخر

 طراحی داخلی استخرسرپوشیده

نوع دیگر طراحی برای استخرها سر بسته‌ای هستند که معمولا در زیر زمین منازل ساخته می‌شوند و در کنار این نوع استخرها معمولا وسیله‌های ورزشی و باشگاهی قرار می‌دهند و در واقع شما با داشتن این امکانات و طراحی داخلی زیبا بیشتر به سمت ورزش کردن سوق داده می‌شوید.

نمونه دیگری از طراحی داخلی استخرهای سر پوسیده می‌توان به استخرهایی اشاره کرد که دارای دیوارهای مرمری بوده و این دیوارها یک محیط بسیار زیبا و لاکچری را ایجاد می‌کند، همچنین می توان برای زیباتر شدن این طراحی چراغ‌های چهار گوش را از سقف آویزان کرد و یا این که می‌توانید از چراغ‌های مخصوص رقص نور، بلندگوهای داخلی دیوار و ساب ووفرهلی داخل زمین استفاد کرد.

یک ایده دیگر برای طراحی داخلی استخر استفاده ازشویمنه است، این ایده یکی از جذاب‌ترین ایده‌ها برای استخرهای مدرن می‌باشد و در واقع می‌توان گفت نشان دهنده تضاد آب و آتش است و زیبایی بی‌نظیری را برای شما به تصویر می‌کشد.

طرح استخر داخل ویلا

طرح استخر داخل ویلا باعث می‌شود این امکان را برای ساکنان به وجود آورد تا در محیطی آرام و شیک، از لحظاتی دلپذیر و استراحت لذت ببرند. طراحی استخر با توجه به ابعاد و فضای داخل ویلا به صورت بهینه و حساب شده انجام می‌شود. استفاده از مصالح با کیفیت و استحکام برای ساخت ایمن و ماندگاری طولانی‌مدت استخر اهمیت دارد.

ترتیب مناسب لوازم و ملزومات استخر در طرح، برای موثرتر شدن تجربه‌ی استفاده از استخر اهمیت دارد. نورپردازی مناسب نیز جلوه‌ای زیبا و شگفت‌انگیز به استخر داخل ویلا می‌بخشد و تجربه‌ی شب‌های دلنشین و ممتع را برای ساکنان فراهم می‌آورد.

بیشتر بخوانید : دکوراسیون داخلی

مدل‌های مختلف استخرها

همان طور که اشاره کردیم استخرهای که در منزل ساخته می‌شود، مدل‌های مختلفی دارند و منظور از این مدل‌ها در واقع شکل ظاهری استخرها می‌باشد، انتخاب مدل مناسب برای منزل می‌تواند زیبایی منزل شما را دو چندان کند. در ادامه ما مدل‌های مختلفی از استخرها را به شما معرفی می‌کنیم.

استخر مستطیلی در طراحی داخلی استخر

بسیار از افراد مدل استخر خود را به صورت ساده و کلاسیک مستطیلی انتخاب می‌کنند تا بتوانند تا بتوانند از فضای مورد نظر بهترین استفاده را داشته باشند. نکته مهمی که برای انتخاب این مدل وجود دارد این است که نیاز به صرف هزینه‌های زیادی نیست و این که این نوع استخرها برای شنا مناسب‌تر هستند، به طور کلی می‌توان گفت استخرهای مستطیلی برای زمانی که فضای کمی در اختیار دارید، بهترین گزینه است. برای طراحی داخلی این استخرها نیز می‌توانید از موارد مختلف استفاده کنید مثلا برای اطراف این استخرها از مبلمان استفاده کنید.

استخرهای دایره‌ای

یکی از گزینه‌های جذاب برای ساخت استخرها می‌توان به استخرهای منحنی شکل به صورت نیم دایره، دایره و یا بیضی اشاره کرد. این نوع استخرها در مقایسه با نوع کلاسیک و سنتی ظاهری متفاوت داشته و با توجه به فضایی که در اختیار دارید، می‌توانید برای زیباتر شدن طراحی داخلی آن و تزئین اطراف از گیاهان و بوته‌های کم ارتفاع را به کار ببرید.

استخر توکار در طراحی داخلی استخر

استخرهای توکار برای خانههای ساحلی مناسب هستند زیرا این خانه‌های فضای بسیار کمی را در اختیار دارند و برای این که بخواهند یک استخر مناسب را انتخاب کنند این نوع بهترین گزینه است. این مدل استخرها معمولا از پیش ساخته شده می‌باشند و درون فضایی که آماده شده است، قرار داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید : کابینت آشپزخانه

استخرهای روی سطح زمین

استخرهایی که روی سطح زمین قرار دارند معمولا دارای لبه‌ها و کناره‌های چوبی و یا سنگی می‌باشند و به جای این که درون زمین قرار گرفته باشند شبیه به یک وان بزرگ روی سطح زمین قرار داده شده است.

مدل‌های مختلف استخرها
طراحی داخلی استخر

نتیجه گیری

در این مطالب ما سعی کردیم تا شما را با انواع مدل‌های استخرها و طراحی داخلی استخر آشنا کنیم تا بتوانید یک انتخاب آگاهانه داشته باشید. شما باید با توجه به فضایی که در اختیار دارید، نوع مناسب آن را انتخاب کنید. در نهایت شما باید ایده‌های خود را با یک پیمان کار و طراح در میان بگذارید تا او شما را راهنمایی که کند که چه مدل استخری برای فضای شما مناسب است. شما حتی با داشتن یک فضای کم می‌توانید با ایده‌های خلاقانه و طراحی‌های زیبا، جذاب‌ترین نوع استخر را بسازید.

به طور خلاصه لازم است چند نکته را یاد آوری کنیم. برای این که یک استخر متفاوت و خاص داشته باشید، می‌توانید از کلیشه اشکال زاویه دار فراتر روید، به عنوان مثال یک استخر که گوشه‌های خمیده دارد نمای بسیار زیبا و منحصر به فردی به فضای شما می‌بخشد. برای طراحی نمای بیرونی از رنگ‌های مختلفی برای کاشی‌ها بهره ببرید و سعی کنید رنگ‌هایی که استفاده می‌کنید؛ رنگ شاد باشند.

برای زیباتر شدن طراحی داخلی استخر و این که یک فضای خصوصی ایجاد کنید، می‌توانید از شیشه استفاده کنید و شیشه‌های مات یا شفاف را به کار ببرید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر در منزل فرزند کوچک دارید، برای طراحی داخلی باید سلیقه آن‌ها را نیز در نظر بگیرید. برای مثال می‌توانید در یک سمت برای آن‌ها سکو و یا سرسره قرار دهید. برای این که فضای مورد نظر شما یک فضای آرامبخش و با صدایی لذت بخش باشد، می توانید از آبنما استفاده کنید.