تفاوت میان دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی
08
اسفند

تفاوت میان دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

با اینکه تفاوت میان دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی محرز است، اما این دو، وجه اشتراک های زیادی با یکدیگر دارند. هدف و نتیجه دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی هر دو اصلاح و بهبود زندگی به واسطه ی فضا و محیط است. اما از نظر معنایی آن ها متفاوت هستند. در اکثر مواقع این دو عبارت به جای یکدیگر به کار برده می شوند و این افکار در بین مردم جا افتاده، که طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی یکسان بوده و به یک معنا هستند.

اما این تفکر کاملا غلط است و این دو فقط به یکدیگر شباهت دارند. مشابهت این دو حرفه به قدری به هم نزدیک است، که نمی توان مرز مشخصی برای آن ها در نظر گرفت. اما در واقع همین تفاوت کم و نامحسوس، یک مرز بندی برای این دو محسوب می شود.

 

ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را در مورد تفاوت میان دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

مقایسه طراحی داخلی و دکوراتور داخلی

دکوراتور داخلی

تمرکز بر روی جزئیات موجود در فضا، در حیطه ی کاری دکوراتور های عمومی قرار دارد. با توجه به آسان بودن کار، به تحصیلات بالا و استاندارد نیازی نیست. این افراد دوره هایی را به منظور آشنایی با پایه و اساس اصلی طراحی پشت سر می گذارنند. توجه کنید میان زیبا شناسی و دکوراسیون داخلی ارتباط مستقیمی وجود دارد. طراح دکوراتور، این توانایی را دارد که مدیریت امور را به دست بگیرد.

در زمینه های انتخاب اجناس و وسایل مورد نیاز، طراحی دیوار و مبلمان و انتخاب رنگ، دکوراتور عمومی می تواند مانور دهد. شما برای اطمینان خاطر می توانید، طرحی که توسط دکوراتور عمومی ایجاد شده، به کارشناس های حرفه و با تجربه نشان دهید و با کارشناس مربوطه صلاح و مشورت کنید.

طراح داخلی

افرادی، طراح داخلی محسوب می شوند و می توانند در این زمینه فعالیت کنند، که در دوره های دو یا سه ساله ی مربوطه تحصیلات کسب کرده باشند. همچنین در برخی نقاط دیگر دنیا، امتحان و آزمونی وجود دارد، که باید به خوبی پشت سر گذاشته شود، که فرد بتواند در زمینه طراحی داخلی فعالیت کند. اساسی ترین مقوله ی تحصیلات طراحی داخلی، تمرکز بر روی نقشه کشی فضا است. نقشه کشی فضا شامل:

  • تغییرات کاربردی احتمالی در بازسازی
  • تجزیه و تحلیل دقیق فضا
  • بررسی چگونگی استفاده از فضا

بررسی های تغییرات فوق، سبب می شود طرح اصلی فضا به کاربری بهتری ختم شود و استفاده بهینه به همراه داشته باشد. اگر قصد دارید، بازسازی فضا انجام دهید، حضور طراح داخلی به منظور زیبایی سازی، کمک خیلی بزرگی به شما می کند.

توجه کنید هر دکوراتور و هر طراح داخلی یک سبک یونیک و مختص به خود را دارد، که تماما بر پایه ی اصول و قواعد، طراحی داخلی است.

معماری داخلی به چه معناست؟!

مرزهای ساختمانی وجود دارند، که به واسطه ی آنها، طراحی فضا و محیط انجام می شود. در معماری داخلی با توجه به جنبه های انسانی و بهره گیری از فضاها به دست معماران طراحی صورت می گیرد، که این فرایند معماری داخلی نام دارد. به بیان دیگر، معماری داخلی به معنای طراحی های بهینه از نظر مواد مورد استفاده، نوع و میزان فضا به منظور ساخت فیزیکی است.

معماری داخلی به چه معناست؟!تعریف های مختلف معماری داخلی

  • معماری داخلی، یک شیوه و نوعی سبک طراحی به منظور ساخت درون ساختمان است.
  • توصیف فضای درون ساختمان که با کیفیت های فیزیکی مرتبط است، معماری داخلی نامیده می شود.
  • معماری داخلی، علم و هنریست، با هدف طراحی بنا در قسمت های داخلی ساختمان، که یک مدرک معماری مرتبط با کیفیت های داخلی محسوب می شود.

طراحی داخلی و معماری داخلی

اغلب مردم در زمینه این دو حرفه دچار سردرگمی شده و این دو را به جای یکدیگر اشتباه می گیرند.

ما در این قسمت از مقاله قصد داریم به تفاوت های میان معماری داخلی و طراحی داخلی اشاره کنیم، این تفاوت ها شامل موارد زیر است:

  • حرفه ای که کلیه ی عناصرساختمان را در نظر می گیرد و حداکثر تلاش خود را به کار می بندد، که میان علم‌ و هنر طراحی داخلی تعادل ایجاد شود، به معمار داخلی شهرت دارد. یک طراح حتی اگر در زمینه معماری داخلی، آموزش کسب کند، معمار داخلی به حساب نمی آید. در صورتی می توان این شخص را معمار داخلی نامید که اعتبار حرفه ای از بدنه معاری را دارا باشد.
  • طراحی داخلی یک حرفه ی گسترده و وسیعی است، که کلیه ی جنبه های طراحی داخلی و برنامه ریزی را در نظر می گیرد. توجه کنید، طرح های تمام طراح ها، یکسان نیست و هر طراح برنامه و طرح مختص خود را دارد.

اشاره ای به تفاوت میان دکوراسیون داخلی و ‌طراحی داخلی در پروژه ها معماری

در رابطه با طراح داخلی، طراح دکوراسیون و دکوراتور، مشکلات و آشفتگی هایی به وجود آمده است. متاسفانه خیلی از افراد بدون داشتن تحصیلات، مدرک و مهارت کافی خودسرانه در این حیطه کسب و کار راه انداخته و کسب درآمد می کنند. که این امر سبب ایجاد مشکل، اتلاف وقت و هزینه می شود.

 

 

دکوراسیون داخلی به چه معناست؟!

دکوراتور در زمینه ی طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می کند. جدا از طراحی معماری و قواعد مهندسی، دکوراتو انتخاب رنگ ها، متریال، پارچه ها، تابلو ها، پرده ها و چیدمان داخلی را عهده دار است. ایجاد فضای کاربردی و دلپذیر به وسیله دانش و هنر، طراحی دکوراسیون داخلی به حساب می آید. افرادی که محل کار یا خانه خود را بازسازی یا نوسازی  کرده اند، حتما با طراحی دکوراسیون و طراحی داخلی آشنایی دارند.

در رابطه با موضوع مربوطه، مطالب زیادی در رسانه وجود دارد، بنابراین افرادی که با این موضوع آشنایی ندارند می توانند به واسطه ی این منابع، اطلاعات کافی را کسب کنند. به این نکته توجه کنید، که حلقه ی وصل کننده ی معماری و طراحی داخلی، طراحی دکوراسیون است.

به چه علت حلقه ای اتصال کننده، دکوراسیون داخلی است؟! دکوراسیون داخلی همچون طراحی داخلی بر روی فضاهای داخلی تمرکز دارد و همانند علم معماری به اجزا و عناصر تشکیل دهنده ساخت و ساز در ساختمان سازی مربوط می شود. طراح داخلی می تواند در زمینه چیدمان و دکوراسیون داخلی فعالیت کند. اما عکس این موضوع امکان پذیر نیست. چون برای فعالیت در زمینه طراحی داخلی اخذ مدرک الزامی است و دکوراتور نمی توانند بدون داشتن مدرک در زمینه ی طراحی داخلی دخالت کند.

دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی

کلام آخر

ما در این مقاله توضیحاتی در رابطه با تفاوت میان دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی به شما عزیزان ارائه دادیم. همانطور که گفته شد. اغلب مردم این دو مفهوم را با یکدیگر اشتباه می گیرند و دراکثر مواقع این دو را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. اما می‌توان گفت این دو حرفه از نظر کارکرد و عملکرد تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، که همین تفاوت‌های نامحسوس سبب می شود این دو مفهوم از یکدیگر جدا شوند. درست است که  مرزبندی مشخصی برای تشخیص این دو از هم وجود ندارد، اما به طور کلی  این تفاوت های  نا محسوس و کوچک سبب مرز بندی می شود.

بازار کار معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی امروزه رشد چشمگیری داشته است. اما متاسفانه این موضوع وجود دارد که خیلی افراد بدون داشتن مدرک و مهارت کافی در این زمینه فعالیت می‌کنند، که این امر سبب بروز مشکلات شده و احتمال خطر آفرینی را به طور زیادی افزایش می دهد. در نتیجه برای اینکه شما به نتیجه مطلوب برسید، باید افرادی را که دارای مهارت و تجربه در این حرفه ها هستند انتخاب کنید.