دکوراسیون داخلی منزل کوچک

طراحی دکوراسیون داخلی منزل کوچک همیشه کار سختی بوده، زیرا این منازل فضای کمی دارند بنابراین به راحتی نمی توان تغییر دکوراسیون را اجرا کرد و یا وسایل اضافی را در فضای داخلی خانه قرار داد.

در این صورت شما باید بتوانید از تمامی فضای منزل نهایت استفاده را داشته باشید، ایده هایی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن ها دکوراسیون داخلی منزل کوچک را انجام دهید. ما در این مطالب شما را با این ایده ها آشنا خواهیم کرد تا ما بتوانید به راحتی دکوراسیون داخلی منزل خود را تغییر دهید.

مرتب نگه داشتنن فضای منزل

مرتب بودن فضای خانه در واقع یکی از اصول و ترفندهای دکوراسیون داخلی است که شما با کمک آن بتوانید فضای منزل خود را بزرگ تر نشان دهید. این ترفند برای خانه های کوچک بسیار کاربردی است زیرا هر چقدر منزل شما مرتب باشد، فضای کلی آن بزرگ تر به نظر می رسد.

برای دکوراسیون داخلی منزل کوچک از دیوارها کمک بگیرید

معمولا افراد برای چیدمان وسایل و دکور کردن تنها فضای کف منزل را در نظر می گیرند، توجه داشته باشید که دیوارها نیز فضای کافی برای قرار دادن وسیله‌هایی مانند قفسه کتاب یا قفسه لوازم خانگی دارند. به علاوه می توانید در قسمت هایی از منزل که مبلمان قرار داده شده روی دیوار پشت آن قفسه هایی را برای قرار دادن وسایل تزئینی نصب کنید.

در دکوراسیون داخلی منزل کوچک، دیوارها نقش مهمی داشته و شما می توانید یک طرح جذاب و خلاقانه برای قرار دادن قفسه ها ایجاد کنید. نیازی نیست که حتما قفسه های گران قیمت را خریداری کنید، شما می توانید با کمی خلاقیت با وسایل کمی قفسه های زیبایی بسازید و با کمک آن ها یک دکوراسیون جذاب داشته باشید.  از این قفسه ها می توانید برای قرار دادن کتاب ها و وسایل دکوری استفاده کنید.

دکوراسیون داخلی منزل کوچک

از فضای زیر پله ها استفاده کنید

اگر منزل شما به گونه ای است که زیر پله دارید، سعی کنید از فضای زیر پله ها استفاده کنید. به عنوان مثال شما می توانید در زیر پله ها کشوها و قفسه هایی برای قرار دادن کفش ها نصب کنید.  در دکوراسیون داخلی منزل کوچک دوبلکس معمولا در فضای زیر پله ها کمدها و قفسه های پنهان نصب می کنند.

ایده دیگر این است که شما فضای زیر پله را به یک محل آرامم برای مطالعه تبدیل کنید و قرار دادن قفسه ان را به یک کتابخانه کوچک تبدیل کنید. همچنین می توانید یک میز کوچک و صندلی را در زیر پله ها قرار دهید و این فضا را برای یک دورهمی دوستانه کوچک آماده کنید.

پرده های اتاق ها را در بالاترین قسمت نصب کنید

یکی از ایده های کاربردی برای دکوراسیون داخلی خانه های کوچک این است که پرده ها را در بالاترین قسمت نصب می کنند زیرا هر چقدر پرده ها را در نزدیک سقف نصب کنید، سقف خانه بلندتر به نظر می رسد.

بنابراین در زمان نصب پرده در اتاق پذیرایی این گزینه را فراموش نکنید، زیرا بزرگ تر نشان دادن فضای پذیرایی از اهمیت زیادی بر خوردار است.

برای وسایل هوشمند هزینه کنید

وسایل هوشمند در واقع وسایلی مانند مبل یا تخت خواب می باشد که دارای فضای پنهان برای قرار دادن وسایل شما هستند. با داشتن یک تخت خواب که در فضای زیر آن کشو یا کمد مخفی وجود دارد، ممکن است دیگر نیازی به کمد دیواری نداشته باشید.

 

و یا با خرید مبلمان هایی که دارای کشو مخفی هستند، می توانید وسایل اضافه را درون آن ها قرار دهید که این ایده ها برای دکوراسیون داخلی منزل کوچک بسیار هوشمندانه است.

آیینه، دکوراسیون داخلی منزل کوچک را بزرگ جلوه می دهد

انعکاس به وجود آمده توسط آیینه، باعث می شود تا فضای منزل شما بزرگ تر به نظر برسد و همچنین انعکاس نور در آیینه موجب روشن تر شدن فضا می شود و تاثیر زیادی روی نور پردازی منزل دارد.

بنابراین توصیه می شود در فضای منزل خود از آیینه های مختلف استفاده کنید، به عنوان مثال می توانید در راهروی ورودی یک آیینه بزرگ نصب کنید و در قسمت های دیگر منزل از چند آیینه دکوری نیز استفاده کنید.

دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی

از فضای داخلی کمدها نهایت استفاده را ببرید

در برخی مواقع لوازمی مانند کفش ها فضای زیادی را اشغال می کنند، مخصوصا اگر در قسمت ورودی فضای کافی نداشته باشید. بنابراین قرار دادن همه کفش ها در قسمت ورودی باعث به هم ریختگی و شلوغی آن قسمت می شود.

برای جلوگیری از این کار شما می توانید از کمد اتاق خوابتان استفاده کنید. برای مثال می توانید طبقه پایین کمد را برای کفش ها در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید : دکوراسیون داخلی

از وسایل رنگی استفاده کنید

استفاده از رنگ های شاد و متنوع باعث می شود تا فضای داخلی خانه های کوچک شاداب تر به نظر برسد، بنابراین در دکوراسیون خود حتما از رنگ های شاد بهره ببرید. به عنوان مثال می توانید برای روی مبل ها کوسن های رنگی بخرید یا برای رو تختی اتاق خواب از رنگ های شاد استفاده کنید.

یکی از ایده های جذاب دیگر این است که می توانید سقف اتاق را رنگی و متفاوت با بقیه بزنید. توجه داشته باشید که هر چقدر رنگ هایی که برای دکوراسیون داخلی به کار برده باشید روشن تر باشد، فضای منزل شما بزرگ تر خواهد بود.

تقارن را در دکوراسیون داخلی منزل کوچک رعایت کنید

تغییر دکوراسیون منزل یکی از کارهای سرگرم کننده و جذاب است، البته اگر به آن علاقه مند باشید. قرینه سازی یکی از ایده ها برای تغییر دکوراسیون منزل است، برای قرینه سازی شما تنها باید وسایلی که هم شکل هستند را در رو به روی هم قرار دهید.

برای مثال اگر در فضای اتاق پذیرایی خود دو مبل بزرگ دارید بهتر است این دو مبل بزرگ را رو به رو هم قرار دهید. قرینه سازی موجب می شود تا انعکاس هماهنگی در فضا ایجاد شود که در نهایت فضای مورد نظر را بزرگ تر نشان می دهد به علاوه تقارن وسایل نظم خاصی را به فضای خانه می بخشد.

وسایل مورد علاقه خود را در سایز کوچک خریداری کنید

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که به دکوراسیون منزل علاقه مند هستند، هر زمانی که به بازار می روید دوست دارید وسایل دکوری مختلفی را برای دکوراسیون منزل خریداری کنید.

اگر فضای منزل شما کوچک باشد بنابراین شما نمی توانید هر وسیله ای را بخرید، بنابراین بهتر است برای دکوراسیون منزل وسایلی را تهیه کنید که سایز کوچک تری دارند. برای مثال ممکن است شما دوست داشته باشید که یک میز عسلی بزرگ خریداری کنید ولی از آن جایی که این میز فضای زیادی اشغال می کند بهتر است برای کنار مبل یک میز کوچک که تنها جای قرار دادن دو فنجان را داشته باشد، خریداری کنید.

از گل و گل غافل نشوید

استفاده از گل و گیاه دردکوراسیون داخلی فضای منزل علاوه بر تصفیه هوا، موجب می شود تا فضای منزل شما زیباتر شود. گل و گیاه از وسایلی هستند که بسیار مورد توجه قرار می گیرند و وجود آن ها فضای خانه را شادتر می کند.

استفاده از گل و گیاه فضای زیادی را اشغال نمی کند، نیازی نیست حتما از گلدان های بزرگ استفاده کنید و می توانید یک گلدان کوچک را روی میز، اپن آشپزخانه و جاهای دیگر قرار دهید.

در دکوراسیون داخلی منزل کوچک دیوارها را فراموش نکنید

استفاده خلاقانه از دیوارها به شما کمک می کند تا یک دکوراسیون زیبا و جذاب داشته باشید، شما می توانید روی دیوارها کاغذ دیواری، تابلوهای مختلف، تزئینات مختلف، قفسه های و سایر وسایل را قرار دهید.

همچنین می توانید با کمک رنگ هایی متناست با سبک دکوراسیون فضای خانه را زیباتر و بزرگ تر نشان دهید. برای مثال به کار بردن رنگ سفید برای دیوارها یک ایده کلاسیک و جذاب است زیرا استفاده از رنگ سفید موجب می شود تا منزل شما بزرگ تر و  روشن تر به نظر برسد.

برای دکوراسیون داخلی منزل کوچک از نور طبیعی استفاده کنید

برای این که شما بتوانید فضای خانه را روشن تر کنید می توانید برای یکی از پنجره های منزل خود پرده های شفاف و نازک نصب کنید، این کار باعث می شود تا نور به راحتی از پرده عبور کند و فضای خانه با نور طبیعی روشن شود.

از گوشه و کنار دکوراسیون داخلی منزل کوچک استفاده کنید

وقتی منزل شما مساحت کمی داشته باشد شما ناچار خواهید بود از تمام گوشه و کناره های منزل نهایت استفاده راببرید. برای مثال می توانید در این گوشه ها یک جا کفشی کوچک و یا یک گدان و هر وسیله تزئینی را قرار دهید.

طراحی داخلی منزل کوچک
دکوراسیون داخلی

نتیجه گیری

همان گونه که در مطالب فوق گفته شد طراحی دکوراسیون داخلی منزل کوچک کار دشواری است. خانه های کوچک فضای کمی دارند و شما باید بتوانید از همین فضای کم استفاده کنید و وسایل را به صورت خلاقانه در کنار هم بچینید تا یک دکوراسیون زیبا داشته باشید.

در بازار وسایل کاربردی و چند کاره زیادی وجود دارند که مخصوص منازل کوچک هستند، اگر فضای منزل شما نیز کوچک است می توانید از این وسایل استفاده کنید زیرا این وسایل به شما کمک می کنند تا بتوانید وسایل منزل خود به صورت مرتب در جای مشخص قرار دهید و همچنین فضای کمی را اشغال می کنند.