اصول دکوراسیون آشپزخانه -hollysaren.com
23
تیر

اصول دکوراسیون آشپزخانه

زمانی که در باب طراحی داخلی یک منزل سخن به میان می‌آید تمام افکار ما به سمت‌وسوی نوع چیدمان نشیمن و طیف رنگ‌های قالبی که قرار است در آن به کار گیریم، میرود.البته در دنیای امروز با پایین آمدن متراژ خانه‌ها از فاصله بخش‌های متعدد منزل کاسته شده و یا به زبان دیگر در طراحی مدرن با یکدیگر تلفیق می‌گردند. وابسته به همین موضوع است که عموما در بدو ورود به خانه علاوه بر احاطه بر قسمت پذیرایی نسبت به آشپزخانه نیز اشراف دید داریم.

آشپزخانه قلب تبنده هر خانه ای هست که بانوی خانه در آن  با عشق برای اعضای خانواده آشپزی و نیازهای روزانه آن‌ها را رفع می‌کنند.اگر از تاثیر طراحی داخلی آشپزخانه بر نمای کلی منزل گذر کنیم؛ نمی‌توانیم از تاثیر نوع چیدمان بر میزان کاربری آشپزخانه چشم بپوشانیم. در این مبحث سعی داریم با اصول دکوراسیون آشپزخانه آشنا گردیم تا علاوه بر رقم زدن فضایی کارآمد برای انجام امور روزمره منزل تصویری زیبایی به طراحی کل منزل ببخشیم.

اصولی که باید در دکوراسیون آشپزخانه رعایت نماییم

به جرات میتوان گفت روند چیدمان آشپزخانه نسبت به سایر قسمت‌‌های خانه پروسه پیچیده‌تری را طی خواهد کرد چرا‌که در این روند، نیاز است تا ابعاد متعددی  برای ایجاد یک فضای زیبا و البته کاربردی مدنظر قرار داده شود.

مدنظر قرار دادن نیاز‌ها و انتظارات اعضای خانواده در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

اگر انتظارات ما از فضای آشپزی منزلمان با یکدیگر متفاوت باشد؛ امری بدور از منطق نیست. البته که نیازهای یک منزل دونفره از فضای آشپزخانه نسبت به یک خانواده پرجمعیت و اهل میهمانی و دورهمی‌های متعدد با تفاوت همراه می‌گردد. اگر از  یک طراح داخلی کمک بگیرید مطمئنا پیش از هر مورد دیگری به نیازهای و انتظارات شما توجه خواهد شد و حول محور آن‌ها در سایر موارد پیشروی می‌کنند.

نوع سیستم گرمایشی و لوله کشی در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

هر تصمیمی که در باب سیستم گرمایشی و لوله کشی دارید را پیش از اجرای کاشی و سرامیک آشپزخانه اجرایی نمایید. البته اگر در خانه‌ای سکونت دارید که نیاز به تعمیرات با تغییر در این فرآیند است؛ بهتر است برخی از ین تاسیسات را ار کف زمین ببرید تا قابلیت دید نداشته باشند. شما به سبب استفاده مدام از تاسیسات برقی، آبی و گازی؛ نباید المان‌های مربوطه را کاهش دهید چراکه مدام برای استفاده از وسایل برقی، گازیتان و آبی چون ماشین لباسشویی سردرگم خواهید شد.

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه از کنار هیچکدام از پارامترها به سادگی عبور نکنید

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه از هیچ یک از پارامترهایی که از ذهن یا مقابل دیدگانتان گذر می‌کنند؛ چشم نپوشانید. استفاده از بشقاب قدیمی یا پارچه‌ای با طرحی دلربا و یا یک شی عتیقه می‌تواند شروعی برای رقم خوردن یک طراحی تکرار ناپذیر باشد.

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه از کنار هیچکدام از پارامترها به سادگی عبور نکنید -hollysaren.com

کسب مشاوره از طراح آشپزخانه

بهتر است در هر حوزه‌ای کار را به کاردان بسپارید. مطمئنا فضاهایی در آشپزخانه از چشم شما پنهان خواهد ماند که طراح از آن به عالی‌ترین نوع ممکن استفاده می‌کند. البته کافیست نیازها و انتظاراتتان را با آن‌ها درمیان بگذارید تا از در این راستا برایتان سنگ تمام بگذارند.

تعیین بودجه در دسترس در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

برای اجرای دکوراسیون داخلی آشپزخانه نیاز است تا قبل از زدن استارت کار؛ میزان بودجه در دسترس را تعیین نمایید. تا خودتان یا طراح بر این مورد احاطه داشته باشد که چگونه می‌توانید در خرید برخی از متریال‌ و یا کالاها صرفه‌جویی بخرج دهید و در چه مواردی نیاز است تا همه چیز تمام‌ و‌کمال اجرا شود. تقسیم بندی بودجه نیز از اعمال حرفه‌ای است که می‌تواند به شما در این حیطه کمک شایانی نماید.

ایجاد فضایی کاربردی در آشپزخانه

بهتر است پروسه آشپزی یا هر نوع فعالیتی که قرار است در آشپزخانه انجام پذیرد را وابسته به نوع دکوراسیون سرعت ببخشید. این روند از نشانه‌های تشکیل فضایی کارآمد و متبحرانه در فضای آشپزخانه می‌باشد. قبل از هر چیزی نیاز است تا گاز، یخچال، ماشین ظرفشویی یا لباس شویی را با نسبت مثلث به یکدیگر قرار دهید. سایر وسایل در ارتباط با یکدیگر را نیز در کنار هم به صورت مکمل چیدمان نمایید. برای مثال نیاز است تا چاشنی‌ها را در داخل قفسه‌ای در نزدیکی اجاق گاز چیدمان نمایید.

اختصاص فضای ذخیره سازی مورد نیاز در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

اگر قرار است مجموعه‌ای از کابینت‌ها یا قفسه‌هایی را در آشپزخانه مدرن خود اجرا کنید نیاز است بدانید دیگر خبری از کابیت‌های کوتاه و دارای فاصله از سقف نیست. بهتر است تمام کابینت‌ها تا سقف تعبیه گردند تا گرد‌و غبار ایجاد شده بر روی کابینت‌ها جای خود را به فضای بیشتری برای ذخیره سازی بدهند. کشو‌های عمیق‌، ایجاد فضاهای پنهان و البته مهمتر از همه استفاده از فضاهای مرده از مهم‌ترین ترفندها در برای ایجاد فضای ذخیره‌سازی محسوب می‌گردند که یک طراح داخلی در این باب بسیار خبره‌تر از شما عمل خواهد کرد.

نورپردازی مناسب در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

شیوه نور پردازی در آشپزخانه به شدت دارای اهمیت است چرا‌که ایستادن یا نشستن شما در پشت میز جهت انجام هر فعالیتی با سایه انداختن بر روی میز یا کانتر آشپزخانه، نور حاکم در فضا را به سرقت می‌برد. وابسته به این موضوع علاوه بر اینکه نیاز است  نور کلی آشپزخانه مناسب و به اندازه باشد؛ بهتر است در زیر سقف کابینت‌های بالا دستی لامپ تعبیه گردد. فراموش نکنید بهتر است سیستم کنترل روشنایی آشپزخانه به طور کامل از سایر فضاها مجزا باشد.

نورپردازی مناسب در طراحی دکوراسیون آشپزخانه-hollysaren.com

در نظر گرفتن ایمنی آشپزخانه

ایمنی در آشپزخانه را در اولویت قرار دهید. مطمئنا شما در منزلتان با افراد مسن یا کودکان زندگی می‌کنید پس باید تردد آن‌ها را در فضای آشپزخانه مدنظر قرار دهید. بهتر است که از قراردادن چاقو‌ها و اجسام تیز بر روی کانترها خودداری کنید، به هیچ وجه کالاها یا مواد اشتعال‌زا را در نزدیکی اجاق گاز قرار ندهید و هر مورد دیگری که سلامت و امنیت اعضای خانواده را به مخاطره می‌اندازد.

توجه به کف در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

نوع متریال مورد استفاده در کف آشپزخانه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای اجرای کف آشپزخانه نیاز است مصالحی انتخاب گردد که علاوه بر مقاومت بالا یه سهولت تمیز و لکه‌بری گردد‌ چراکه؛ نیاز است کف آشپزخانه همچون کانتر‌ها و قفسه‌ها مدام ضدعفونی گردد. برای مثال درست است که پارکت‌های چوبی از زیبایی بالایی برخوردار هستند اما دارای  مقاومت پایینی به جهت پیاده‌سازی در فضای آشپزخانه می‌باشند.