طراحی داخلی بیمارستان

زمانی که می‌خواهید طراحی یک بیمارستان را آغاز می‌کنید، اولین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید یک محیط کاملا بهداشتی داشته باشید. یک بیمارستان که دارای یک محیط کاملا بهداشتی است، روی روحیه بیماران و حتی کادر درمان نیز تاثیر دارد، محیط بیمارستان  در حالی که بهداشتی است باید محیط زیبا و راحتی باشد.  به طور کلی طراحی داخلی بیمارستان باید به گونه‌ای  باشد که خدمات خود را به بهترین شکل به مراجعین ارائه دهد به طوری که بیماران به خاطر حضور در بیمارستان احساس بدی نداشته باشند. به همین دلایل ما این مقاله را به اصولی که باید برای طراحی داخلی یک بیمارستان رعایت کنید، اختصاص داده‌ایم.

اصول طراحی داخلی بیمارستان‌ها

طراحی ورودی بیمارستان

همان طور که می‌دانید محیط بیمارستان به گونه‌ای است که افراد مختلف به دلیل بیماری‌هایی جسمی و روحی مختلف به آن مراجعه می‌کنند و از طرفی کسانی که همراه بیمار هستند، اضطراب و استرس زیادی دارند، به همین علت بخش وروردی بیمارستان را باید به صورتی طراحی کنید تا از استرس و اضطراب افرادی که وارد بیمارستان می‌شود، بکاهد. ‌برای مثال سعی کنید در بخش ورودی برای طراحی رنگ‌های شاد را به کار ببرید، به علاوه بهتر است که بخش پذیرش را به ورودی نزدیک کنید تا موجب رفت و آمدهای زیاد و ایجاد شلوغی نشود.

طراحی فضاهای داخلی بیمارستان

یک بیمارستان دارای بخش‌های مختلفی است و هر کدام از این بخش‌ها وظیفه خاص خود را دارند. در هر کدام از این بخش‌ها باید با توجه به وظایف آن بخش طراحی مخصوص و اصولی انجام شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین بخش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

سالن انتظار

سالن انتظار یکی از قسمت‌های مهم هر بیمارستانی است و همراهان بیماران در آن قسمت منتظر می‌مانند. سالن انتظار باید دارای مبلمان‌های راحتی مناسب و نور پردازی اصولی باشد، تا افراد بتوانند یا خیالی آسوده و با آرامش در آن قسمت منتظر بمانند. این قسمت باید به گونه‌ای طراحی شود که بیماران و یا افرادی که دچار معلولین هستند به راحتی به ان وارد و یا از از آن خارج شوند، در برخی از بیمارستان‌ها اتاق انتظار را از اتاق بیماران جدا می‌کنند تا برای کادر درمان در زمان رفت و آمد مشکلی به وجود نیاید.

بیشتر بخوانیم  کمد دیواری شیک و به روز برای اتاق خواب
دکوراسیون بیمارستان
طراحی داخلی بیمارستان

بخش پذیرش

بخش پذیرش باید به شکلی طراحی شود که پرستاران و پرسنل بیمارستان بتوانند به خوبی به رفت و آمد بیماران و همراهان آن‌ها نظارت داشته باشند، این بخش نیازمند کانترهای استاندارد می‌باشد و این کانترها در عین کاربردی بودن باید زیبا هم باشند. در طراحی بخش پذیرش باید به تعداد کافی صندلی قرار داده شود تا افراد بتوانند برای استرحت بر روی آن‌ها بنشینند. هر چقدر قسمت پذیرش را بزرگ‌تر در نظر بگیرید، شلوغی و ازدحام در آن قسمت کمتر خواهد بود و این موضوع به آرامش بیماران کمک می کند.

بخش کودکان

طراحی داخلی بیمارستان از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد اما یکی از قسمت‌هایی که باید برای طراحی آن حساسیت زیادی به خرج داد، بخش کودکان است. طراحی زیبای این بخش تاثیر زیادی روی روحیه کودکان دارد، برای طراحی بخش کودکان رنگ‌های شاد و روشن را به کار ببرید و همچنین سعی کنید تخت‌های این بخش کودکانه و جذاب باشد تا بتواند روحیه کودکان را بالا ببرد. در این بخش لزومی ندارد حتما از پنجره استفاده شود و اگر وجود پنجره‌ها لازم است باید آن‌ها در ارتفاع بالا نصب کنند تا برای کودکان خطری نداشته باشد.

داروخانه یا درمانگاه

طراحی این قسمت باید به صورتی باشد که بتوان به راحتی به آن دسترسی داشت. این قسمت باید دارای نور کافی و همچنین صندلی‌هایی برای افرادی که منتظر دارو هستند و طراحی اصولی باشد. در قسمت درمانگاه تخصص‌هایی که وجود دارد باید مرتبط با بخش‌های بستری بیمارستان باشد و با این وجود می‌توان از تخصص‌های دیگری نیز استفاده کرد.

بیشتر بخوانیم  طراحی داخلی حیاط خلوت

بخش اعمال جراحی

یکی از قسمت‌هایی که پیچیده‌ترین و سخت‌ترین معماری را در طراحی داخلی بیمارستان دارد، بخش اعمال جراحی می‌باشد. دلیل این پیچیدگی و سختی طراحی این است که این روزها تکنولوژی در این زمینه روز به روز پیشرفت می‌کند و هر روز سیستم هایی جدیدی برای بیمارستان و بخش جراحی به وجود می‌آید. برای طراحی این بخش از نظرات متخصصان و جراحان، پرستاران و سایر پرسنل بیمارستان استفاده می‌کنند تا بتوانند یک طراحی اصولی با نیازهای بیماران ایجاد کنند و به خوبی نیازهای آن‌ها را رفع کنند.

بخش زایمان

از دیگر بخش‌های مهمی که در بیمارستان می‌توان به ان اشاره کرد، بخش زایمان است. این بخش باید از اخرین تکنولوژی‌ها و بهترین امکانات برخوردار بوده و دارای یک محیط آرام برای بانوان باردار باشد تا بتوانند فرزند خود را به دور از هرگونه تنش و استرسی به دنیا بیاورند. بخش زایمان باید با برنامه ریزی و معمار بی نظیری و خلاقانه‌ای طراحی شود تا یک محیط مناسب برای زایمان خانم‌ها و فرزندان آن‌ها باشد.

نقش نور پردازی در طراحی داخلی بیمارستان

یکی از مسائل مهمی که باید در طراحی بیماستان به ان توجه کافی داشته باشید، مسئله نور پردازی قسمت‌های مختلف بیمارستان است زیرا وجود نور کافی در هر بخشی مانند رنگ‌ها می تواند بر روی روحیه افراد تاثیر بگذارد. قطعا آن قسمن از بیمارستان که تاریک است و حتی به  نور طبیعی دسترسی ندارد بسیار ترسناک است. بناربراین بهتر است برای قسمت‌های مهم مانند اتاق بیمار نور پردازی را طوری طراحی کنید تا بیمار بتواند با توجه به نیاز خود آن را کم و زیاد کند.

طراحی مدرن دکوراسیون داخلی بیمارستان

قطعا اتاق بیمار یک قسمت خصوصی برای بیمار است پس باید برای طراحی داخلی آن بیشتر از سایر قسمت‌ها حساسیت و دقت به خرج داد زیرا بیمارانی که بستری هستند اکثر وقت خود را در این اتاق می‌گذارنند و با توجه به این که بیمار هستند و حال روحی و جسمی مناسبی ندارند، ترجیح می‌دهند یک محیط آرام و تمیز داشته باشند. یکی از مهم‌ترین عناصری که در طراحی دکوراسیون اتاق بیمار تاثیر زیادی دارد، رنگ‌های به کار رفته در اتاق است و روی روحیه آن‌ها تاثیر مستقیم دارد.

بیشتر بخوانیم  باشگاه بدنسازی

 

سالن انتظار
طراحی داخلی بیمارستان

هزینه طراحی داخلی بیمارستان

هزینه طراحی داخلی بیمارستان و هر کدام از بخش‌های آن با توجه به مبالغی که نظام مهندسی تعیین می‌کند، محاسبه می‌شود. گاهی ممکن است شرکت‌های سازنده و طراحان قیمت‌های متغیری را به شما پیشنهاد دهند و این که قیمت هر کدام از آن ها با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود.

یکی از این هزینه‌ها صرف مشاوره‌های طراحان برای طراحی بهتر بیمارستان می‌شود و با توجه به تجربه و مهارت آن‌ها برای هر بخشی مبلغ متفاوتی در در نظر گرفته می‌شود. از جمله عواملی که در هزینه طراحی داخلی بیمارستان  تاثیر گذار است می‌توان به محل قرار گیری سایت، محدودیت‌های طراحی بیمارستان، پیچیدگی و سختی‌های کار و ظرافت کار و غیره اشاره کرد.

 

نتیجه گیری

امروزه قطعا هر بیمارستانی که احداث می‌شود سه بخش اصلی عمومی، بخش کارمندان و کلینیک را دارد، طراحی هر کدام از این بخش‌ها باید طبق اصول مشخصی انجام گیرد تا افرادی که در این قسمت‌ها مشغول کار هستند بتوانند یک محل کار آرام و تمیز را داشته باشند و همچنین بیماران و همراهانی که به این بخش مراجعه می‌کنند بتوانند خوبی را دریافت کنند. با توجه به این موضوعات می‌توان اهمیت طراحی داخلی بخش های مختلف بیمارستان را درک کرد. در صورتی که طراحی داخلی بیمارستان را طبق اصول انجام دهید قطعا با رضایت بیماران و مراجعه کنندگان رو به رو خواهید شد و این رضایت خود نوعی اعتبار است.