طراحی داخلی بیمارستان

طراحی داخلی بیمارستان، از چند جهت حایز اهمیت می‌باشد؛ که طراحان باید در هنگام طراحی در جهت  اصول و قانون پیش روند و به نکات مهم در طراحی داخلی توجه نمایند. همان‌طور که می‌دانیم، محیط بیمارستان بر روح و روان بیماران و کارکنان تاثیرات بسزایی دارد و محیطی بسیار استریلیره می‌باشد، بنابراین باید به گونه‌ای طراحی شود، که در وهله اول حس خوشایندی را به بیماران و کارکنان منتقل کند و ثانیاً طرح موجود متناسب با محیط بیمارستان باشد.

برای طراحی داخلی بیمارستان بهتر است، از رنگ‌های بسیار روشن استفاده شود، به این خاطر بیمارستان مملو از بیماران با  بیمار‌ی‌ها‌ی متعدد هستند؛ استفاده از رنگ‌های تند و گرم ممکن برای بیماران دچار اختلالات روحی  و روانی هستند، استرس زا باشد. در طراحی داخلی بیمارستان نکات مهمی حائز اهمیت است، ما قصد داریم در مباحث بعدی به آن‌ها بپردازیم، سپس با ما همراه باشید.

طراحی داخلی بیمارستان-hollysaren.com

اصول و ضوابط طراحی داخلی بیمارستان: 

  • طراحی بخش ورودی بیمارستان

اولین چیزی که بیماردر حین ورود به بیمارستان با آن مواجهه می‌شود، ورودی بیمارستان می‌باشد، بنابراین نباید به گونه‌ای طراحی شود، که موجب اضطراب و دل نگرانی بیمار شود، بلکه باید موجب کاهش استرس بیمار و هم چنین موجب  شادی آن‌ها شود. می دانیم که بیماران در گروه سنی متفاوت به بیمارستان مراجعه می‌کنند، سپس باید از طرح‌ها و رنگ‌های بسیار شاد بهره بگیریم.

  • طراحی فضای داخلی بیمارستان

بیمارستان از بخش‌های متعددی تشکیل شده است، بنابراین باید به گونه‌ای طراحی شود، که بین تمام بخش‌ها ارتباط مناسب و مطلوبی باشد. خللی در مسیولیت بیماران و کارکنان ایجاد ننماید.

  • طیف‌ها‌ی رنگی در طراحی داخلی بیمارستان

همان‌طور که در مطالب فوق بیان نموده‌ایم. رنگ‌ها بر روح و روان افراد به‌خصوص بیماران و کارکنانی که بیشتر تایم خود را در بیمارستان ‌می‌گذرانند، بسیار تاثیر گذار بوده است، بنابراین باید در انتخاب رنگ برای طراحی فضا بیمارستان توجه خاصی شود. انتخاب رنگ‌های تند و گرم که حس تشویش و نگرانی را چند برابر می‌کند، نباید استفاده شود، بلکه باید از رنگ‌های روشن و ملایم که تناژ‌ی سرد مانند دارند، بهره گرفت.

  • کفپوش مناسب و مقاوم در طراحی داخلی

بیمارستان مکانی شلوغ و مملو از افراد اعم از بیماران، کارکنان و غیره می‌باشد،  و محیطی بهداشتی است، بنابراین مکانی است، که رفت و آمد در آن بسیار زیاد می‌باشد، سپس باید از کفپوش‌های بسیار مقاوم و با کیفیت بهره گرفت، که تمیز کردن آن‌ها سهل و آسان باشد و همچنین سر و لیز نباشد، زیرا همان‌طور که می‌دانیم در بیمارستان از ویلچر و برانکارد به وفور استفاده می‌شود، چنانچه بر این اصول پیش نرود، محیطی ناامنی برای تمامی افراد است.

  • رعایت اصول نورپردازی در طراحی بیمارستان

در طراحی داخلی بیمارستان باید از نور‌های رنگی و بسیار روشن بپرهیزیم. روشنایی فضا باید به گونه‌ای طراحی شود، که نور متناسب با فضا بیمارستان باشد، بهترین کار این است، که از لامپ های سقفی و متحرک در تمامی بخش به خصوص بخش جراحی، اورژانس، اتاق بیماران، سالن و غیره بهره گرفت.

بیشتر بخوانیم  نوسازی تاسیسات منزل

مهم ترین بخش بیمارستان، بخش جراحی آن می‌باشد، حکم قلب انسان را دارد، بهتر است؛ در این بخش از نور و لامپ‌های متحرک بهره گرفت، زیرا در هنگام جراحی نور مهم ترین ابزار محسوب می‌شود،و همچنین دسترسی را برای دکتر سهل و آسان نموده است. لازم به ذکر است؛ بیان نمایم، در اتاق‌های بیماران اگر از نور‌های استفاده کنیم، که امکان تنظیم کردن آن‌ها وجود داشته باشد.

  • وجود تهویه در طراحی داخلی بیمارستان

از عناصر جدایی ناپذیر اصول طراحی فضای داخلی بیمارستان وجود تهویه ‌می‌باشد، همان‌طور‌ که می‌دانیم کار تهویه انتقال هوا و دریافت هوای تازه و تمیز می‌باشد و فضای بیمارستان به دلیل اینکه مکانی استریلیزه است، وجود تهویه براش الزامی می‌باشد، بنابراین نباید از وجود تهویه در تمامی بخش‌ها و اتاق‌ها‌ی بیمارستان غافل شویم.

  • وجود آسانسور و پله برقی

آسانسور و پله برقی از اجزای مهم بیمارستان محسوب می‌شوند، به این خاطر که وجود آن دسترسی برای افراد ناتوان از جمله افراد مهسن، کودکان و معلولین و غیره را سهل و آسان نموده. بنابراین وجود آسانسور و پله برقی در تمامی طبقات بیمارستان الزامی است. 

  • وجود سرویس بهداشتی مخصوص تمامی افراد

سرویس بهداشتی‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند، که امکان استفاده از آن‌ها برای تمام افراد بخصوص معلولین و کودکان میسر باشد.

  • درب ها در طراحی داخلی بیمارستان

درب مهم‌ترین عنصر بیمارستان به حساب می‌آیند، اگرچه در نگاه اول مسئله‌ی ساده و پیش پا افتاده باشد. اما شما فرض کنید بیماری اورژانسی منتقل شده  به بیمارستان و فورس ماژور نیازمند به جراحی می‌باشد، چنانچه درب اتاق جراحی آسان بازشو به صورت بادبزنی طراحی نشود، اتلاف در وقت می‌شود و جان بیمار را به خطر می‌اندازد. بنابراین باید در طراحی درب دقت فراوانی شود و از متریال با کیفیت و ضد باکتری و همچنین تهویه دار ساخته و طراحی شوند.

بیشتر بخوانیم  چیدمان خانه به سبک مینیمالیست

اصول و ضوابط طراحی داخلی بیمارستان-hollysaren.com

انواع بخش‌های متعدد بیمارستان و طراحی داخلی آن‌ها:

 بیمارستان‌ها از بخش‌های متعددی تشکیل می‌شوند، در مباحث ذیل به ذکر آن‌ها می‌پردازیم:

  1. طراحی داخلی اورژانس

بخش اورژانس، مهم‌ترین بخش بیمارستان است، به این خاطر بیمار موجود در این بخش به صورت فورس ماژوری و پیش بینی نشده مراجعه می‌کنند؛ بنابراین باید امکانات و خدمات از کیفیت بالایی برخوردار باشد وراه ارتباطی مستقیم به بخش‌ اصلی و جراحی را وجود داشته باشد. در طراحی داخلی این نکته بسیار حائز اهمیت است.

  1. طراحی داخلی آزمایشگاه

به دلیل ازدحام افراد و کاربرد فراوانی که آزمایشگاه دارد، باید به گونه‌ای این فضا طراحی شود، که دسترسی برای تمام افراد آسان گردد. و فضای به عنوان اتاق انتظار طراحی شود تا از سردرگمی و اتلاف وقت دیگران جلوگیری شود.

  1. طراحی بخش درمانگاه

درمانگاه محل معاینه پزشکان می‌باشد، سپس باید به گونه‌ای باشد، که فضا کافی برای رفت و آمد افراد و پزشکان وجود داشته باشد. از نظم و هماهنگی خاصی برخوردار باشد. در صورت ازدحام دردسرساز نباشد.

از دیگر بخش بیمارستان می‌توان بخش اندسکوپی، رادیولوژی، قلب، مراقبت‌ها‌ی ویژه و غیره را نام برد، که هرکدام براساس ضوابط و اصول طراحی داخلی، طراحی شده‌اند.

انواع بخش‌های متعدد بیمارستان و طراحی داخلی آن‌ها-hollysaren.com

کلام پایانی

 برای طراحی داخلی بیمارستان باید طبق ضوابط و اصول طراحی پیش رویم، چه زیباست برای انجام چنین کاری با گروه‌ها‌ی متخصص تصمیم خودمان را در میان بگذاریم، اگر تمایل به طراحی داخلی بیمارستان دارید، پیشنهاد ما به شما گروه متخصص هالی سرن که مجرب هستند، می‌باشد.