طراحی داخلی باغ

امروزه دیگر باغ‌ها تنها مخصوص ویلاهای بزرگ نیستند و اکثر خانه‌های ویلایی درون شهر نیز از فضای مورد نظر خود یک باغ طراحی کرده‌اند،  معمولا افرادی که دارای خانه‌های ویلایی بزرگ هستند در روزهای تعطیل و در زمان بیکاری خود برای تفریح و عوض کردن آب و هوا به باغ خود می‌روند به همین دلیل تمایل دارند تا طراحی داخلی باغ خود را به به بهترین شکل ممکن انجام دهند. بنابراین طراحی باغ بسیار مهم است  اما فراموش نکنید که نگهداری از فضای سبز وظیفه اصلی شماست تا باغ شما همیشه سرسبز و زیبا باشد.

فاکتورهای مهم برای طراحی باغ

ایجاد فضای نشیمن

ایجاد فضای باز نشمین یکی از فاکتورهای مهم برای طراحی باغ است، شما باید برای فضای باز باغ خود امکانات مختلفی از جمله میز و صندلی ناهار خوری و نیکمت تهیه کنید. شما باید سعی کنید تا از چمن کاری کم کرده و آن را به فضاهایی که مخصوص فصول گرم سال است، اختصاص دهید به این منظور شما می‌توانید در این فضای های خالی پاسیو و تراس را طراحی کنید.

عدم چمن کاری اضافه

این که بخواهید در بخش‌های زیادی از باغ چمن کاری داشته باشید این به این معناست که این چمن کاری به مراقبت زیادی نیاز دارد. منظور از مراقبت از چمن کاری این است که باید به هرس کردن چمن‌ها، کود دادن، حذف گیاه‌های اضافه و همچنین کاشت مجدد چمن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

پس به طور کلی اگر به دنبال طراحی داخلی برای باغ با کمترین مراقبت هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از ابعاد چمن کاری بکاهید و یا این که چمن‌ها را در اندازه کوتاه نگه دارید، با چنین شرایطی شما می‌توانید بخشی از این فضا را به میز و صندلی‌ها اختصاص دهید.

محدودیت فضای گل کاری

بسیاری از افراد علاقه زیادی به گل و گیاه دارند و به همین دلیل قصد دارند تا بخش زیادی از باغ خود را به گل کاری اختصاص دهند و همه ما می‌دانیم داشتن گل و گیاه به معنای مراقبت بالا است. با این که وجود گل و گیاه زیاد نمای بسیار زیبایی دارد و توجه هر ببینده‌ای را به خود جلب می‌کند اما وجود بیش از اندازه آن‌ها دیگر آن بهره وری مورد نظر را به دنبال ندارد.

بیشتر بخوانیم  طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی |دکور و چیدمان منزل

بنابراین در زمان طراحی داخلی باغ با مراقبت کم سعی کنید که فضای کمی را برای گل و گیاه در نظر بگیرید و فضای باقیمانده را به نشیمن تبدیل کنید. البته فراموش نکنید حتی در صورتی که بخش کمی را به کاشت گل و گیاه اختصاص می‌دهید باید به خوبی بتوانید از آن‌ها مراقبت کنید در غیر این صورت زیبایی خود را از دست می‌دهند.

انتخاب گیاهان بی دردسر

اگر به گل و گیاه علاقه‌مند هستید، سعی کنید تمرکز خود را بر روی گیاهانی بگذارید که بی دردسر هستند این انتخاب موجب صرفه جویی در زمان و هزینه برای شما می‌شود. بنابراین اگر باغ شما در نواحی خشک و باغ زده قرار دارد، هرگز به کاشت درختان مرکبات فکر نکنید.

به همین علت است که کاشت و پرورش گیاهانی که برای باغ مناسب باشند، از مهم‌ترین فاکتورها برای طراحی داخلی باغ است. اگر وقت کافی ندارید تا گیاهان را به موقع هرس کنید پس از کاشت گیاهان رزهای بالا رونده، فیکوس یا ویستریا پرهیز کنید زیرا این گیاهان از آن دسته گیاهانی هستند که نیاز به مراقبت و نگهداری بالایی دارند، پس به جای آن گیاهانی را بکارید که به حداقل مراقبت نیاز دارند و در شرایط آب و هوایی منطقه شما می‌توانند رشد کنند.

محدودیت فضای گل کاری
طراحی داخلی باغ

طراحی مدرن با ظاهری مینیمالیستی

شما می‌توانید طراحی باغ را در زمان کمی و بسیار ساده انجام دهید، فراموش نکنید هر چقدر طراحی داخلی و چیدمان باغ شما سادگی بیشتری داشته باشد، مراقبت و نگهداری از آن ساده‌تر خواهد بود. همان طور که اشاره کردیم سعی کنید به دنبال کاشت گیاهان دردسر ساز و پرکار نباشید و در مقابل از بوته‌ها و درخچه‌های آسان استفاده کنید.

بیشتر بخوانیم  کمد دیواری شیک و به روز برای اتاق خواب

جلوه وحشی

گاهی بهتر است اجازه دهید تا طبعیت خود به طراحی باغ کمک کند، به همین دلیل است که باید وظیفه نگهداری از فضای جلوی باغ و همچنین  فضای مرزی و سایه‌دار به طبیعیت بسپارید. اجازه دهید تا درختان پرورش پیدا کنند و گیاهان خود به خود رشد کنند، این موجب می‌شود که باغ شما یک جلوه ی وحشی و زیبا داشته باشد. رشد گیاهان بومی و تکثیر آن‌ها می تواند محل خوبی برای آشیانه پرندگان باشد.

استفاده از مبلمان باغی و وسایل بادوام مناسب فضای باز

برای داشتن جذاب‌ترین طراحی داخلی باغ در فضای باز باغ  وسایل و مبلمان‌های باغی که دارای پارچه‌های بادوام هستند، را به کار ببرید. شما می‌توانید برای زیباتر کردن فضای باز باغ می‌توانید از ترکیب مبلمان‌های ضد آب و فرش‌هایی که برای فضای باز ساخته شده‌اند و از جنس پلاستیک می‌باشند، استفاده کنید. این زیبایی را می‌توانید با قرار دادن میزهای سرامیکی که رنگ روشن هستند و کوسن‌های رنگی رنگی بر روی مبلمان‌ها را تکمیل کنید و برای اضافه کردن روشنایی برای شب‌ها چراغ های تزئینی و فانوس‌ها را به کار ببرید.

 

استفاده از مبلمان باغی و وسایل بادوام مناسب فضای باز
طراحی داخلی باغ

دکوراسیون حیاط

فرقی نمی‌کند که فضای باغ شما بزرگ باشد یا کوچک، در هر صورت شما می‌توانید از آن بهترین استفاده را داشته باشید و برای کاربردی‌تر کردن فضای باز یک اتاق را در آن جا بسازید. اگر فضای باز باغ شما بزرگ باشد، شما می‌توانید یک فضایی شبیه به فضای منزل را در باغ خود داشته باشید و به این صورت محل‌هایی را برای سرو غذا، بازی و شنا و استراحت در نظر بگیرید.

فضاهایی را برای پخت و پز در دکوراسیون باغ

یکی از ایده‌های جذاب برای طراحی داخلی باغ، ایجاد آشپزخانه و یا فضایی کوچک برای پخت و پز می‌باشد. به این منظور شما می‌توانید در بخشی از فضای باغ پنجره‌های مشبک نصب کرده و آن قسمت  را به آشپزخانه تبدیل کنید، به علاوه اگر به لوله کشی دسترسی دارید برای آن فضا یک مخزن آماده و یا یخ ساز قرار دهید و با اضافه کردن برق و وسایلی همچون یخچال  آشپزخانه خود را تکمیل کنید.

بیشتر بخوانیم  سبک‌های طراحی داخلی

در صورتی که شما به ایده آشپزخانه علاقه دارید اما فضای کافی برای ایجاد آن را ندارید، می‌توانید یک درب کشویی را در آشپرخانه داخل خود نصب کنید که به بیرون باغ راه داشته باشد و به این فضا یک پیشخوان و چند چهار پایه اضافه کنید. به این صورت شما می‌توانید به راحتی در این محل غذاهای خود را سرو کنید.

اضافه کردن آب و آتش در طراحی داخلی باغ

استفاده از آب و آتش در طراحی باغ جزء ایده‌هایی است که برای فضای باز طرفدارن زیادی پیدا کرده است. آب موجب می‌شود تا تصویر آسمان منعکس شود و موجب می‌شود تا محیطی خنک و مرطوب داشته باشید این در حالی است که وجود آتش گرما را به فضا ایجاد می‌کند، استفاده از این دو عنصر در کنار هم آرامش خاصی ار ایجاد می‌کند. به کار بردن آب در طراحی داخلی باغ می‌تواند به صورت یک استخر باشد و یا این که به صورت نمادین در قسمتی از باغ طراحی شود و در کنار آن یک شومینه را قرار دهید تا یک فضای گرم و صمیمی ایجاد کند.

نتیجه گیری

طراحی داخلی باغ از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا شما اوقات فراقت خود را در آن جا می‌گذرانید؛ پس طراحی آن باید به گونه‌ای باشد تا بتوانید فضایی دلنشین و آرامش بخش را برای شما فراهم کند. با رعایت نکات گفته شده در مطالب فوق می‌توانید یک طراحی بی نظیر و زیبا داشته باشید.