دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی

در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی، دکوراسیونی زیبا و شیک برای آشپزخانه مسئله‌ای حیاتی می‌باشد. در جدیدترین طراحی‌های صورت گرفته برای آشپزخانه‌ از کابینت‌ با مدل‌های متفاوتی نسبت به گذشته بهره ‌شده است. در این مقاله می‌خواهیم تا شما را با جدیدترین دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی آشنا کنیم. به دلیل ذوق و سلیقه‌ی بی‌نظیر ایرانی‌ها، اغلب آشپزخانه‌های ایرانی نسبت به بقیه‌ی فضای خانه از جذابیت بالاتری برخوردار می‌باشند.

از اصلی‌ترین فاکتورهای مورد توجه در دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی قادر هستیم به نحوه‌ی چیدمان لوازم آشپزخانه، تناسب و هارمونی رنگ‌های به‌کار رفته در آشپزخانه، بهره‌گیری از کابینت‌های زیبا و مدرن و… اشاره کنیم. علاوه بر این لازم به ذکر می‌باشد که امروزه طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌های ایرانی دست خوش تغییرات عظیمی شده‌ تست و اکثراً به شکل مدرن تغییر کرده‌اند.

 

نحوه‌ی چیدمان در دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی:

قرارگیری مثلث کار در آشپزخانه: وجود سه هدف کلی در آشپزخانه سبب شده تا به فضای بین سه هدف اصطلاحاً مثلث کار نامیده می‌شود.

این سه هدف هستند: پخت‌وپز (مکان قرارگرفتن اجاق‌گاز)، شست‌وشو (مکان قرارگرفتن سینک ظرف‌شویی) و مکان نگهداری مواد غذایی (یخچال).

در اصل بایست این سه وسیله را به شکلی قرار داد که هر یک از آن‌ها در رأس یک مثلث فرضی قرار بگیرند.

در ادامه با توجه به فرم‌های کلی که برای آشپزخانه‌ها موجود است، می‌خواهیم تا به‌ طور بهینه از فضای آشپزخانه بهره برده و بهترین دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی را دکوراسیون کنیم.

 

آشپزخانه L شکل

یکی از عالی‌ترین راه‌ها برای چیدمان آشپزخانه‌های کوچک، چیدمان لوازم در آن به شکل L می‌باشد. این نوع معماری یکی از مرسوم‌ترین و رایج‌ترین و پرطرفدارترین فرم‌های دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی می‌باشد. در این فرم چیدمان با قرارگرفتن یخچال و سینک ظرف‌شویی در سینه‌ی دو دیوار مجاور، و قرار گیری المان‌های دیگر مانند ماشین ظرف‌شویی، جزیره و… در کنار آن‌ها به حالت ایده‌آلی دست خواهیم یافت.

بیشتر بخوانیم  تکنیک های مربوط به دکوراسیون داخلی

آشپزخانه U شکل

در این مدل از معماری آشپزخانه تنوع بسیاری موجود است و قادر هستید با در نظر گرفتن مثلث کار فرم‌های مختلفی از چیدمان را در آشپزخانه پیاده‌سازی کنید. این فرم از آشپزخانه برای اشخاصی مناسب می‌باشد که علاقه‌مند هستند تا در هر ضلع مثلث عمل متفاوتی انجام دهند. به نظر دیگر، این چیدمان فضای بازی را جهت قرار گرفتن هر یک از ایستگاه‌های کاری پخت‌وپز، ظرف‌شویی و یخچال در سه دیوار مجزا فراهم خواهد ساخت. فرم U شکل آشپزخانه این توانایی را به اشخاص می‌دهد تا با دسترسی به فضایی دل‌باز به ‌سادگی در آشپزخانه حرکت کرده و فعالیت‌های مجزای خود را انجام دهند.

دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانیدکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی با دیوارهای موازی

برای اینکه در این فرم از دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی، کارایی و زیبایی در کنار یکدیگر در دسترس باشد، یخچال و سینک ظرف‌شویی در یک دیوار و اجاق‌گاز در دیوار مقابل قرار خواهند گرفت. مزیت قابل توجه این فرم از معماری آشپزخانه این می‌باشد که رفت‌وآمد در آن به‌ راحتی انجام می‌شود  و بزرگی یا کوچک بودن آشپزخانه مشکلی را در این زمینه به وجود نخواهد آورد. وجود دو دیوار موازی، سه ایستگاه کاری مختلف را برای شما ایجاد خواهدکرد.

این نوع چیدمان که حالت جمع‌وجوری به دکوراسیون آشپزخانه ایرانی می‌دهد سبب می‌شود که در مسیر تردد افراد در آشپزخانه ترافیک به وجود نیاید. اما نکته‌ای که بایست رعایت کنید این می‌باشد که به‌اندازه‌ی ۲ تا ۳ متر بین دو ایستگاه کاری در هر دیوار فاصله وجود داشته باشد. در آشپزخانه‌هایی با دو دیوار موازی به ‌صورت معمول پنجره تنها در دیوار یک سمت قرار می‌گیرد. از این ‌رو قادر هستید با قرار دادن آینه‌ای در طرف دیگر و با بازتاب نور پنجره به وسیله آینه‌ی تعبیه‌شده، روشنایی آشپزخانه را بیشتر کنید تا از این روش فضای آشپزخانه و همین طور پذیرایی نیز بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

 

دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی با یک دیوار 

در این فرم از آشپزخانه‌ها که تنها یک دیوار وجود دارد بایست از همه‌ی فضاهای موجود در دیوار بهره برد و با به کار بردن کابینت و قفسه‌ها حداکثر کارایی را از این فضا برد. در این نوع طراحی آشپزخانه سینک ظرف‌شویی در قسمت میانی دیوار و اجاق‌گاز و یخچال در دو قسمت چپ و راست آن قرار می‌گیرند. اگر از نظر ابعادی امکان پذیر بود از هر طرف سینک به‌اندازه ۲ الی ۳ متر با یخچال و اجاق‌گاز فاصله به وجود بیاورید تا فضای کافی جهت تردد و فعالیت‌های گوناگون در آشپزخانه به وجود بیاید.

بیشتر بخوانیم  رنگ مناسب اتاق خواب

 

جدیدترین دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی

در جدیدترین طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی که انجام می‌شود تلاش بر این شده است تا علاوه بر سوق دادن فضای آشپزخانه‌ها به سمت فضایی مدرن، اشخاص این توانایی را داشته باشند تا ساده‌تر از فضاهای موجود در آشپزخانه بهره ببرند. از این‌ جهت سعی بر این شده است تا با به‌کارگیری نکات زیر به این اهداف دست یافت:

 

 بهره‌گیری از مثلث کار

جهت راحت‌تر انجام شدن امور روزمره در فضای آشپزخانه فاصله بین یخچال، اجاق‌گاز و سینک ظرف‌شویی بایست حداقل ۸۰ سانتی‌متر و حداکثر ۳۵۰ سانتی‌متر باشد. رعایت این فاصله و همین طور به وجود آوردن فضای مناسب در بین مثلث کار سبب تردد آسان‌تر اشخاص و همچنین سهولت انجام امور در آشپزخانه‌های جدید می‌شود.

بهره‌گیری از نورمناسب

نورپردازی آشپزخانه از مهم‌ترین عناصر طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه در خانه‌های مدرن می‌باشد. با دقت به اینکه در طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌های جدید تلاش بر این شده است تا فضایی دل‌باز و راحت به وجود آورده از این ‌رو تلاش طراحان بر این بوده است تا از نورپردازی مناسب طبیعی در کنار نورپردازی با به کارگیری از لامپ‌های گوناگون به کار برده. همین طور طراحان تلاش کرده‌اند تا از پرده‌هایی با طراحی به‌روز و مطابق با فضای آشپزخانه به کار برده شود.

نحوه‌ی چیدمان در دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی

 به‌کارگیری اپن‌ ساده و در عین‌ حال شیک

اپن‌هایی که طراحی ساده ولی شیکی دارند نقش بسزایی در دکوراسیون مدرن آشپزخانه‌ها ایفا می‌کنند. در آشپزخانه‌های مدرن کوشش می‌شود از اپن‌های معلق در هوا بهره برده شود. شاید تا حدودی این طراحی اپن عجیب به نظر بیاید ولی قرار دادن آن بدون ستون و پایه و شناور در هوا ایده‌ای فوق‌العاده جذاب و خلاقانه برای آشپزخانه شما می‌شود و به نوعی آشپزخانه‌ای لوکس و مدرن را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

بیشتر بخوانیم  طراحی داخلی پاساژ

البته بایست توجه شود که این اپن‌ها باید از کناره‌ها به دیوارها اتصال پیدا کنند. همچنین قادر هستید از گاز رومیزی روی این اپن‌ها بهره ببرید و فضای بیشتری را برای کار در آشپزخانه به وجود بیاورید. علاوه بر این قادر هستید با قرار دادن بعضی از لوازم در بخش زیرین اپن، به‌سادگی بیشتر دکوراسیون آشپزخانه خود یاری کنید.

طراحی داخلی آشپزخانهبهره گیری از رنگ‌های متالیک و مسی

رنگ‌ در دیزاین دکوراسیون خانه‌ها  مهم‌ترین عنصری می‌باشد که به فضای خانه‌ها روح تازه ای خواهد بخشد. از این‌ جهت هر فضایی در خانه احتیاج به رنگ مناسب خود دارد تا جلوه‌ی زیباتری داشته باشد.

در دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی مدرن کوشش می‌شود تا از رنگ‌های عسلی و طلایی بیشتر به کار گرفته شود تا فضای آشپزخانه دل‌باز و روشن‌تر به نظر بیاید. تم متالیک آشپزخانه به‌عنوان یکی از به‌روزترین تم‌های به کار برده شده در دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌ها، در سراسر دنیا طرفداران بی‌شماری دارد. در این طراحی‌ها تلاش بر این است تا با به‌کار بردن شیر سینک ظرف‌شویی و ظروف آشپزی و ماهی‌تابه‌هایی از جنس فلزهای براقی مانند مس، نیکل، برنج و استیل ضدزنگ با این دکوراسیون صمیمی‌تر شد.

خصوصیت‌های دیگر بهره‌گیری از این رنگ‌ها در دیزاین آشپزخانه این می‌باشد که فضایی سنتی به وجود می‌آورد که نمونه‌ای از دکوراسیون آشپزخانه سنتی ایرانی می‌باشد.