طراحی داخلی پارکینگ
27
تیر

طراحی داخلی پارکینگ


امروزه هر منزلی حداقل یک ماشین دارد و اکثر افراد برای رفت و آمدهای خود از خودرو شخصی استفاده می‌کنند، به همین دلیل هر ساختمانی باید یک پارکینگ داشته باشد. شما در سطح شهر می‌توانید خودروهای فراوانی را ببینید که این حجم از خودروها معمولا با کمبود جای پارک مواجه هستند، به همین دلیل وجود پارکینگ برای هر ساختمانی ضروری است و طراحان در زمان ساخت و ساز باید بخشی از ساختمان را برای پارکینگ در نظر بگیرند.طراحی پارکینگ باید به گونه‌ای باشد که هر واحد یک جای پارک داشته باشد، برخی از ساختمان‌ها پارکینگ را به شکلی طراحی کرده‌اند که پارکینگ به عنوان فضای لابی ورودی هم مورد استفاده قرار گرفته است و یا این که از بیرون به فضای درون پارکینگ دید دارد. بنابراین طراحی داخلی پارکینگ اهمیت زیادی دارد.

اهمیت طراحی داخلی پارکینگ

یکی از بخش‌های مهم و کاربردی هر ساختمانی، پارکنیگ آن می‌باشد، وجود پارکینگ برای یک ساختمان به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر ارزش آن ساختمان می‌افزاید. بنابراین علاوه بر این که باید پارکینگی مطابق استانداردها برای افراد ساکن ساختمان ایجاد شود، طراحی داخل آن اعم از سقف، کف و دیوارها و بدنه پارکینگ باید بسیار زیبا باشد.

ویژگی‌های کلی یک پارکینگ مدرن

امروزه با پیشرفت تکنولوژی پارکینگ‌های معمولی در کمتر جایی دیده می‌شود و به جای آن‌ها پارکینگ‌های هوشمند طراحی شده است، این نوع پارکینگ‌ها مجهز به یک بالابر بوده که تمامی ماشین‌ها را حمل می‌کند. به طور کلی پارکینگ‌های مدرن و هوشمند باید ویژگی‌های زیر را دارا باشند:

یک پارکینگ ایده آل آن است که دارای ورودی و خروجی جداگانه باشد، فضای داخلی پارکینگ باید مجهز به سیستم تهویه قدرتمند باشد تا بتواند گازهای سمی تولید شده توسط خودروها را به بیرون هدایت کند. همچنین استانداردهای مربوط به ساخت پارکینگ باید رعایت شده باشد به طوری که ابعاد پارکینگ برای هر خودرو ۲/۵ متر عرض و ۵ متر طول داشته باشد و همچنین دارای راهروی با عرض ۵ الی ۶ متر باشد.

فضای پارکینگ باید به تعداد واحدها انباری داشته باشد، در ساخت پارکینگ باید به نسبت افراد ساکن در ساختمان سرویس بهداشتی ساخته شده باشد.  محل قرار گیری موتور خانه باید در پارکینگ باشد تا تمامی تاسیسات را به طبقات ارائه دهد. در صورتی که پارکینگ ساختمان در زیر زمین قرار گرفته باشد، باید دارای رمپ ۳ متر و شیب ۱۵ درصد باشد، اگر رمپ به صورت رفت و برگشتی طراحی شده باشد باید ۶ متر عرض داشته باشد. در برخی موارد می‌توان در کنار رمپ، بالابر ماشین را نیز استفاده کرد.

نکاتی در خصوص طراحی داخلی پارکینگ

یکی از پارامترهای مهمی که برای طراحی پارکینگ باید به آن توجه داشته باشید این است که پارکینگ فضای پارک کافی و همچنین فضای مناسب برای ورود و خروج خودروها داشته باشد، به علاوه برای ساخت پارکینگ باید موادر دیگر از جمله اندازه استقامت، بُعد و مقاومت پارکینگ توجه ویژه داشته باشید.

مسئله مهم دیگری که باید به آن اهمیت دهید و آن را اصولی طراحی کنید، طراحی داخلی پارکینگ است، به طور کلی برای این که یک طراحی داخلی شیک داشته باشید باید نکات زیر را رعایت کنید.

نور پردازی سقف پارکینگ

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای زیبا کردن طراحی داخلی پارکینگ این است که از نورپردازی مناسب استفاده کنید. در واقع با استفاده از نورپردازی‌های مدرن و شیک می‌توانید جلوه زیبایی به  فضای پارکینگ ببخشید، این کار علاوه بر این که فضای پارکینگ را روشن‌تر می‌کند، باعث زیباتر شدن طراحی داخلی آن نیز می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که استفاده از نورپردازی استاندارد و اصولی یک امر ضروری برای هر پارکینگی می‌باشد.

حتما تا به حال پارکینگ‌هایی را مشاهده کرده‌اید که نورپردازی ضعیفی داشته‌اند، این نورپردازی‌ها موجب می‌شود تا رانندگان نتوانند به خوبی به فضای مورد نظر دید داشته باشند. نور پردازی باید به گونه‌ای باشد که با سایر طراحی‌های پارکینگ هماهنگی داشته باشد، شما می‌تواند از نورپردازی‌های مختلف با رنگ‌های مختلف بهره ببرید، به کار بردن رنگ‌های روشن با استفاده چرا‌غ‌های زیبا می‌تواند نور پارکینگ شما را افزایش داده و فضای پارکینگ را روشن‌تر جلوه دهد.

به شما پیشنهاد می‌کنیم در کنار نورپردازی با استفاده از رنگ‌های روشن، از کاشی‌های پی وی سی نیز استفاده کنید، زیرا این کاشی‌ها علاوه بر این که در برابر آتش مقاومت بالایی دارند دارای طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی هستند که می‌توانند طراحی داخلی پارکینگ را زیباتر نشان دهند.

 

نکاتی در خصوص طراحی داخلی پارکینگمتریال مناسب برای طراحی سقف پارکینگ

به منظور طراحی سقف پارکنیک می‌توان متریال‌های مختلف از جمله سقف کاذب کناف، آسمان مجازی، سقف‌های کششی و الوارهای چوبی را به کار برد. به کار بردن طراحی‌های سقف یک مزیت مهم برای شما به دنبال دارد و آن هم این است که با کمک سقف راحت‌تر می‌توانید نورپردازی را به کارببرید و جلوه  زیباتری نیز دارد. از دیگر روش‌های پوشش دهی سقف می‌توان به پوش‌های آلومینیومی اشاره کرد، که این پوشش مقاومت زیادی داشته و طول عمر بالایی دارند. بهتر است بدانید که طراحی سقف پارکینگ با استفاده از پوشش آلومینیومی می‌تواند به خوبی نور را انعکاس دهد و همچنین به خوبی می‌توانید آن ها را با سبک‌های مختلف هماهنگ کنید.

همچنین شما می‌توانید برای طراحی سقف تخته‌های چوبی را نیز به کار ببرید، این نوع طراحی را با کمک تخته‌های چوب و یا تخته‌های سه لایه ایجاد می‌شود زیرا این تخته‌ها علاوه بر زیبایی قیمت مناسبی نیز دارند. برای زیباتر کردن طراحی داخلی پارکینگ می‌توانید این چوب‌ها تنها و یا این که با روکش‌های تزئینی و یا رنگ آمیزی به کار ببرید.

طراحی کف پارکنیگ

برای طراحی کف پارکینگ‌ها باید از متریال‌هایی استفاده شود که قابل شستشو باشند تا در فصل زمستان و در صورت کثیف شدن کف پارکینگ بتوانید به راحتی آن را تمیز کنید. همچنین این نکته قابل ذکر است که ستو‌ن‌های فلزی پارکینگ‌های بزرگ و سرپوشیده باید با موادی که در برابر آتش مقاوم باشند، پوشیده شود. به طور کلی تمامی پارکینگ‌ها باید دارای تجیهزات مبارزه با حریق باشند.

وجود تهویه در پارکینگ

پارکینگ‌های سرپوشیده را حتما باید دارای تهویه طبیعی باشند و در صورتی که هیچ محلی برای قرار دادن تهویه طبیعی وجود ندارد، باید با استفاده از سیستم‌های تاسیسات مکانیکی هوای پارکینگ تعویض شود.

روند طراحی داخلی پارکینگ ساختمان

در زمان طراحی پارکینگ ساختمان باید آن را با توجه به سلیقه و درخواست کارفرما طراحی کنید. در طراحی  داخلی پارکینگ می‌توان سبک‌های مختلف را پیاده سازی کرد و برای طراحی می‌توان متریال‌های متنوعی را به کار برد تا در نهایت یک طرح سه بعدی را تحویل کارفرما داد. پس از این که کافرما طرح مورد نظر را تایید کرد باید نقشه‌ها، دیتیل‌ها و جزئیات کامل از اجرای آن به همراه مصالح به کار رفته را به صورت آلبوم به کارفرما تحویل دهید.

نور پردازی سقف پارکینگنتیجه گیری

امروزه با پیشرفت تکنولوژی خودروها نقش مهمی در زندگی افراد دارند و در واقع کمتر کسی بدون خودرو رفت و آمد می‌کند، علاوه بر اهمیت وجود پارکینگ و طراحی آن، زیبایی طراحی داخلی آن نیز اهمیت زیادی دارد. امروزه برای طراحی داخلی پارکینگ از ایده‌های خلاقانه‌ای استفاده می‌کنند. رعایت اصول مختلف برای طراحی پارکینگ موجب می‌شود تا شما یک پارکینگ زیبا و کاربردی داشته باشید.

هدف ما از ارائه این مطالب این بود که شما را با نکات مهم برای طراحی داخلی پارکینگ آشنا کنیم تا بتوانید پارکینگ خود را طبق استانداردها طراحی کنید و در نتیجه افرادی که در ساختمان شما ساکن هستند و از پارکینگ استفاده می‌کنند، از این طراحی‌ها رضایت داشته باشند.