تاثیرات نور در دکوراسیون داخلی -hollysaren.com
05
مرداد

تاثیرات نور در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی مانند چوب جادو عمل کرده و از یک ساختمان خالی، محیطی زیبا برای زندگی می‌سازد، البته به شرطی که بر اساس قوانین و اصول مهم اجرا شود. برای این که بتوانیم یک دکوراسیون داخلی جذاب و فوق العاده را داشته باشیم، باید جزئیات مختلفی را مد نظر داشته باشیم. یکی از فاکتور‌هایی که در دکوراسیون داخلی اهمیت بسیار زیادی داشته و باید به آن پرداخته شود، نورپردازی است. تاثیرات نور در دکوراسیون داخلی انکار ناپذیر است، در واقع کلید موفقیت بسیاری از تجارت‌ها در دنیا استفاده از نور مناسب است. نور نه تنها در دکوراسیون داخلی، برای عکس برداری، تبلیغ محصولات و مواد مختلف دیگر موثر بوده و نتیجه‌ی کار را تغییر خواهد داد. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به تاثیرات نور در دکوراسیون داخلی داشته باشیم و بتوانیم با استفاده از این عامل مهم به یک دکوراسیون زیبا و شیک برسیم.

تاثیرات نور در دکوراسیون داخلی -hollysaren.com

منظور از نورپردازی چیست؟

در ادامه مبحث نگاهی به تاثیرات نور در دکوراسیون داخلی، ابتدا نورپردازی را به خوبی تشریح خواهیم کرد. بعضی از افراد بر این باورند که نورپردازی به معنای استفاده از چراغ و لامپ برای حذف تاریکی است. در ابتدا نورپردازی برای همین قصد طراحی می‌شد. اما در حال حاضر که دکوراسیون داخلی نقش برجسته‌ای پیدا کرده است، نورپردازی معنای دیگری یافته است. نورپردازی  استفاده از چراغ، چراغدان، لوستر و انواع لامپ‌ها به نحوی است، که علاوه بر ایجاد فضایی روشن به یک زیبایی و جذابیت خاص در محیط داخلی برسیم. با استفاده از نورپردازی تمام قسمت‌های فضا از یک درجه نور برخوردار هستند و هیچ نقطه‌ی کور و تاریک در فضا نخواهیم داشت. نورپردازی روشن کردن محیط است، اما نباید در این روشنایی نیز زیاده روی شود، روشنایی متعادل همیشه مطلوب واقع شده است.

نورپردازی دارای استاندارد‌های خاص خود است. در صورتی که این اصول و استانداردها رعایت نشوند، نورپردازی نتیجه‌ی معکوسی خواهد داشت. برای تفهیم بهتر به این مثال توجه داشته باشید؛ دو ساختمان به دو نمونه دکوراسیون داخلی را تصور کنید. در یکی از ساختمان‌ نور زیادی بکار رفته است. در ساختمان دیگر نورپردازی انجام شده، اما به صورت یکسان انجام نشده است و شاهد تاریکی‌های مختلفی در فضا هستیم. اگر بخواهید یکی از دو ساختمان‌ها را برای زندگی انتخاب کنید، قطعا به سراغ ساختمانی که نورپردازی غیر اصولی دارد، نخواهید رفت. نور در فنگ شویی تاثیر بسیار زیادی داشته و مستقیما در روحیه و انرژی افراد تاثر می‌گذارد. محیط‌های تاریک کسالت به همراه داشته و یادآور خواب و خستگی است. در مقابل محیط‌های نورانی شادی، انرژی و سرزندگی را به همراه خواهد داشت. از این رو لازم بوده تا از نور به درستی در دکوراسیون داخلی استفاده شود.

تاثیرات نور در دکوراسیون داخلی -hollysaren.com

 نورپردازی برای دکوراسیون داخلی باید چگونه انجام شود؟

همان گونه که ذکر شد، نورپردازی دارای یک سری استانداردهای خاص است. برای این که یک دکوراسیون داخلی خاص و مناسب داشته باشیم، باید به این استانداردها توجه شود. در ادامه چند نمونه از استانداردهای نورپردازی را ذکر کرده ایم؛

  1. رنگ نور: رنگ نور بسیار اهمیت دارد، اگر رنگ نور به درستی انتخاب نشود، تاثیرات به شدت بدی در دکوراسیون داخلی به همراه خواهد داشت. در حال حاضر لامپ‌ها در تمامی رنگ ها موجود هستند، اما در میان این طیف رنگی تنها تعداد محدودی از آن‌ها قابل استفاده در دکوراسیون داخلی است. باید بدانیم که هر رنگ نور مناسب برای دکوراسیون داخلی نیست و بسیاری از آنان برای زیبا سازی نمای خارجی ساختمان هستند. استفاده از رنگ نور اشتباه نه تنها در دکوراسیون داخلی تاصیرات منفی خواهد داشت، بلکه در مصرف هزینه برق نیز زیاده روی می‌شود.
  2. ظرفیت لامپ: باید توجه داشته باشیدریال که از ظرفیت لامپ باید با متراژ ساختمان متناسب باشد. اگر ساختمان شما دارای سالن است، باید از لامپ‌های بزرگ‌تر استفاده کنید. اگر خواهان استفاده از لامپ‌های کوچک هستید، باید تعداد زیادی از لامپ کوچک را با فاصله مشخص در کنار هم قرار دهید. در حال حاضر یک سری پنل‌های مخصوص برای دکوراسیون داخلی طراحی شده است که به خوبی نور سالن و داخل ساختمان را تامین می‌کنند.
  3. تعداد لامپ: همان گونه که ظرفیت لامپ تاثیر زیادی در دکوراسیون داخلی، تعداد لامپ‌ها نیز دارای چنین تاثیری است. بعضی از افراد از یک لامپ بزرگ استفاده کرده و هیچ لامپی را درون ساختمان بکار نخواهند برد. این موضوع در صورتی درست خواهد بود، که فضای داخل ساختمان چندان بزرگ نباید،زمانی که متراژ ساختمان بزرگ است، باید به همان میزان از لامپ‌های متناسب با تعداد بالا درون ساختمان استفاده شود.
  4. لوستر مناسب: بعضی از لوسترها دارای چندین جایگاه برای نصب لامپ هستند، نورپردازی به واسطه‌ی آن‌ها کاملا خوب و یکسان خواهد بود، اما بعضی از لوسترها دارای پنل هستند و تنها به یک میزان روشنایی ایجاد می‌کنند. چنین لوسترهایی مناسب فضای کوچک بوده و نباید برای سالن از آنان استفاده شود. توجه داشته باشید که لوستر جدا از زیبایی باید نورپردازی مناسبی نیز داشته باشد و هنگام خرید لوستر به این فاکتور توجه کنید.

تاثیرات نور در دکوراسیون داخلی -hollysaren.com

 کلام آخر

در این مقاله هدف ما نگاهی به تاثیرات نور در دکوراسیون داخلی بود. تاثیرات نور در دکوراسیون داخلی به حدی زیاد بوده که اگر شما زیباترین طراحی برای دکوراسیون داخلی خود را انجام داده باشید، اما نور مناسبی در ساختمان وجود نداشته باشد، هیچ گونه جذابیتی کاشانه نخواهد داشت. قطعا همه‌ی ما قادر به طراحی نورپردازی اصولی برای دکوراسیون داخلی نیستیم. برای این امر می توان از یک مجموعه هنرمند و متخصص هم چون هالی سرن بهره جست. این مجموعه دارای کادری ماهر از دکوراتورهای مختلف بوده که هر ساختمانی با هر نوع ویژگی را به محیطی زیبا، آرام و جذاب برای زندگی تبدیل خواهند کرد. اگر خواهان یک دکوراسیون شیک به همراه نورپردازی فوق العاده هستید، هالی سرن را انتخاب کنید.