نوسازی تاسیسات منزل

البته که در تمامی موارد بازسازی و یا نوسازی ساختمان ها با هدف حذف سبکی قدیمی حاکم در منزل و جایگزینی سبکی نوین‌تر نخواهد بود. گاهی شرایط برای تصمیمی که باب نوسازی یک منزل می‌گیریم جدی‌تر و به زبان دیگر حیاتی‌تر از بعد زیباسازی قرار می‌گیرد. چراکه در این هدف ارتقا سلامت و افزایش طول عمر ساختمان در یک بعد اصلی قرار دارد. هر خانه‌ای علاوه بر اینکه قرار است به مکانی برای کسب یا القای آرامش بعد از یک روز سخت کاری، تحصیلی و ..‌ برای افراد خانواده باشد‌؛ از سوی دیگر نیز باید حافظ جان و مال آن‌ها باشد‌. متاسفانه به راحتی در میان اخبارهایی که در طی روزهای متعدد به گوشمان می‌رسد، حضور خبر تلخ تخریب یک ساختمان به دلایل مختلفی چون، انفجار گاز، نشت آب و ایجاد رطوبت پنهان در دیوارها و پی ساختمان، اتصالات غیر استاندار برق ساختمان و در نتیجه آتش سوزی؛ مواجه خواهیم شد. نباید بگوییم که این وقایع تلخ به امری معمول مبدل گشته‌اند اما شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد. اگر همه ما به عنوان یک فرد متخصص در نظر‌‌‌خواهی با هدف ریشه‌یابی این رخدادها شرکت داده شویم حتی با کمترین سطح اطلاعات در این حوزه بعد از رعایت عدم استانداردها و ایمنی در مراحل ابتدایی ساخت‌وساز و اجرای تاسیسات؛ به عدم توجه به موقع به آسیب‌ها به سبب فرسودگی نظر خواهیم داد. اینجاست که مبحث نوسازی تاسیسات منزل در جایگاهی حائز اهمیت به میان می‌آید.

 

بیشتر بخوانیم  کمد دیواری اتاق خواب| انواع کمد دیواری

 

نوسازی تاسیسات در منزل

همانطور که در قسمت ابتدایی اشاره داشتیم نوسازی با بهترین ایده ها و کسب مشورت از افراد صاحب تخصص و مهارت در این حیطه با هر هدفی می‌تواند تصمیم مدبرانه و گزینه بهتری به جای تعویض خانه و یا تغییر محل سکونت محسوب گردد. اما در این مبحث نیز مانند سایر مباحث این حوزه اسرار می‌ورزیم که کار را به کاردان بسپارید. برای انجام نوسازی، در گام ابتدایی به کمک تحقیق یک تیم مجرب و صاحب مهارت را برای انجام نوسازی شناسایی نمایید. بعد از طی کردن مراحل مربوطه و تکامل تعداد کار و تجهیزات مورد نیاز ، اولین مرحله یعنی تخریب آغاز خواهد شد.

آیا در هر تخریبی؛ تاسیسات دخیل هستند؟

تخریب فضاهای متعدد هر خانه‌ای وابسته به شرایط حاکم یا هدف هر پروژه خواهد بود. گاهی این تخریب‌ها با هدف تغییر تقسیم بندی و یا افزایش گنجایش و کاربردی‌تر نمودن‌ فضا همچون حذف دیوار غیر باربر و یا عقب بردن و یا جلو بردن آن ،حذف نقاط خیلی کاربردی و … انجام می‌پذیرد. اما در ضمن تخریب دیوارها نمیتوان بیگدار به آب زد و با توجه به نکات حائز اهمیتی چون وجود لوله های تاسیساتی لوله‌های آب و گاز و البته سیم‌کشی برق که عموما از بیشتر قسمت‌ها تعبیه شده‌اند باید تخریب را انجام بدهیم. زیرا با کوچکترین اشتباهی می‌توانیم موجب به مخاطره انداختن سلامت حاکم بر ساختمان گردیم. توجه داشته باشید در ضمن تخریب دیوارها برای دسترسی به تاسیسات، عموما بازسازی به طور کامل اجرا خواهد شد چرا که نیاز است عمده قسمتی از دیوار و یا کف در راستای دسترسی آسان به تاسیسات جهت رفع آسیب به کمک تعمیر و یا تعویض کامل انجام پذیرد. در برخی مواقع نیز در این پروسه تخریب به صورت کلی انجام نمی‌شود و تنها به میزان اندکی با را به هدفمان نزدیک می‌سازد( عموما برای دسترسی به سیم‌کشی برق ساختمان ) که به واسطه بتونه کاری و رنگ آمیزی مجدد و یا نصب کاغذ دیواری به شکل کامل رفع می‌گردد.

بیشتر بخوانیم  طراحی آشپزخانه پنهان

 

انواع تاسیسات در منزل

  • تاسیسات بهداشتی

تاسیسات بهداشتی اشاره به شبکه آبرسانی به منزل و نیز شبکه دفع آبهای خاکستری دارد که در قالب تاسیسات ساختمانی، سیستم لوله کشی آب و سیستم لوله کشی فاضلاب نام می‌گیرند. این بخش از تاسیسات مکانیکی ساختمان محسوب می‌گردد زیرا؛ علاوه بر اینکه به واسطه آن آب شرب وارد ساختمان و آب فاضلاب خارج می‌شود، سایر تاسیسات موجود در یک منزل وابسته به آن عمل خواهند کرد.

 

تاسیسات بهداشتی

  • تاسیسات گرمایشی

هیچ ساختمانی قادر نخواهد بود در صورت عدم وجود تاسیسات گرمایشی، شرایط مطلوبی را در روزهای سرد  زمستان توام با آرامش سپری کند. تاسیسات گرمایشی ساختمان‌ها از گذشته تا به امروز در یک رنج نبوده‌اند و تغییرات بسزایی را در مبدل شدن به تاسیسات پیشترفته‌تری پشت سر گذاشته‌اند. و امروزه به طور معمول در بسیاری از منازل شاهد سیستم‌های گرمایشی پکیچ با اتصال به موتورخانه هستیم. باید بگوییم تغییر در سیستم‌های گرمایشی قسمت عمده‌ای از نوسازی تاسیسات در یک ساختمان را با هدف حذف تاسیسات قدیمی تر به خود اختصاص داده‌اند.

  • تاسیسات گرمایشیتاسیسات سرمایشی

تغییر و تحولی که در سیستم‌های گرمایشی از آن سخن گفتیم در نوع سرمایشی نیز به طور کامل مشهود است‌. هنوز هم در بسیاری از خانه‌ها، کولر آبی و پنکه تنها تاسیسات گرمایشی هستند در صورتی که در حال حاضر، کولرهای گازی،فن کوئل ها و چیلرها با تصاحب حجم کمتری از فضای خانه با مزیت‌های بیشتری همراه می‌باشند.

 

تاسیسات سرمایشی

  • تاسیسات گازرسانی

عموما تاسیسات مکانیکی گرمایشی ساختمان‌ها وابسته  سیستم گازرسانی قادر به کار کردن خواهند بود. حضور این تاسیسات به قدری ضروری است که عدم وجود آن می‌تواند سبب رقم خوردن شرایط دشواری برای بسیاری از فعالیت‌‌های فرد در خانه و آشپزخانه گردد. به همین سبب انشعابات شبکه گازرسانی با کمک لوله کشی گاز به داخل ساختمان‌ها هدایت می‌شوند.

بیشتر بخوانیم  ویلاهای کلاسیک

تاسیسات گازرسانیتاسیسات آتش نشانی

این تاسیسات اغلب در ساختمان‌های بزرگ اداری و تجاری و یا آپارتمان‌های چند طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تاسیسات با هدف اطفاء حریق و هشدار اعلان حریق، در ساختمان‌ها تعبیه می‌گردند و کار آب رسانی به محل آتش سوزی را انجام می‌دهد.

  • تاسیسات استخر، سونا و جکوزی

شاید به این دسته از تاسیسات تنها با دید تفریحی، ورزشی و … نظاره‌گر شوید. در حالی که قسمت‌های متعددی چون مدار گردش آب، فواره، آب نما، سیستم های گرم کننده و سیستم های اتوماتیک کنترل کننده مواد شیمیایی؛ در دسته تاسیسات استخر، سونا و جکوزی ساختمان قرار می‌گیرند.

تاسیسات استخر، سونا و جکوزی