نور پردازی سالن پذیرایی

نور پردازی سالن پذیرایی یکی از بخش های مهم طراحی دکوراسیون داخلی است، از آن جایی که اتاق پذیرایی یک مسیر پر رفت و آمد است و در واقع بخش اصلی هر منزلی محسوب می شود بنابراین نور پردازی سقف آن باید به بهترین شکل ممکن انجام شود.

نور پردازی سقف پذیرایی باید به نحوی باشد که بتوانید محلی با آرامش را برای افراد و میهمانان فراهم کند. ما در این مقاله قصد داریم نکات مهم و اصولی نور پردازی سالن پذیرایی را برای شما ذکر کنیم.

رنگ نور در نورپردازی سقف پذیرایی

سالن پذیرایی به دلیل کارایی و اهمتی که دارد باید روشن تر از سایر قسمت های منزل باشد، البته توجه داشته باشید که روشنایی آن نباید به گونه ای باشد که موجب آزار افراد شود زیرا همان گونه که نور کم موجب خستگی چشم می شود نور زیاد نیز مشکلات چشمی و سر درد را به دنبال دارد.

بسیاری از افراد نمی دانند که برای نور پردازی سالن پذیرایی از کدام رنگ نور باید استفاده کنند، باید گفت که این موضوع کاملا سلیقه ای می باشد و شما می توانید از هر رنگ نوری که چشم شما به آن عادت دارد، استفاده کنید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که به کار بردن نور سفید به تنهایی موجب خیرگی چشم و نور زرد موجب کوچک تر جلوه دادن فضا میشود. دانستن این نکات به شما کمک می کند تا بتوانید از ترکیب رنگ های مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال برای این که این مشکلات را نداشته باشید می توانید برای نور پردازی سالن پذیرایی از ترکیب رنگ سفید و زرد استفاده کنید.

لامپ مناسب

برای انتخاب لامپ مناسب و نورپردازی سالن پذیرایی باید به وسایلی که در این محل استفاده کرده اید نیز توجه داشته باشید. برای تامین نور این فضا شما می توانید انواع مختلف لامپ از جمله لامپ سقفی، آباژور، هالوژن و غیره را به کار ببرید.

بیشتر بخوانیم  اصول طراحی دکوراسیون داخلی حمام

استفاده از هر کدام از این لامپ ها فضای بی نظیری را برای شما به وجود می آورد، انتخاب لامپ مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به کار بردن لامپ های نا مناسب روی زیبایی اتاق پذیرایی تاثیر زیادی دارد.

قابلیت تنظیم نور چراغ های ال ای دی

برای سقف اتاق پذیرایی می توانید از چراغ های ال ای دی استفاده کنید، میزان نور این چراغ ها در هر ساعت از شبانه روز متفاوت است. به عبارت دیگر اگر اتاق پذیرایی شما به تعداد کافی پنجره داشته باشد و به میزان کافی از نور طبیعی بهره ببرید، بنابراین در طول روز به نور زیادی نیاز ندارید به همین دلیل است که چراغ هایی که برای نور پردازی سالن پذیرایی استفاده می شود باید قابلیت تنظیم میزان نور داشته باشند.

به این منظور سعی کنید از چراغ هایی استفاده کنید که نور آن ها توسط دستگاه کنترل قابلیت تنظیم دارد و یا می توانید برای روشنایی سالن پذیرایی از چند منبع نور و لامپ استفاده کنید. البته منظور لامپ های ال ای دی است این لامپ ها علاوه بر این که زیبایی خاصی را به محیط می بخشند امکان کنترل نور را برای شما فراهم می کنند.

استفاده از لوستر در نور پردازی سالن پذیرایی

لوسترها در طرح ها و اندازه های مختلفی تولید می شوند و برای نور پردازی از آن ها استفاده می شود. قبل از تهیه لوستر باید دقت کنید که لوستر را برای چه محیطی می خواهید، به عنوان مثال لوستری که برای اتاق خواب مناسب است با لوستری که برای محیط پذیرایی به کار می رود، کاملا متفاوت است.

به علاوه لوستر را باید با توجه به سبک نور پردازی دکوراسیون، ارتفاع سقف و سایر موراد انتخاب کنید. اگر سقف سالن پذیرایی شما کوتاه است نباید لوسترهای آویزدار را خریداری کنید.

بهترین مکان برای نصب لوستر بالای میز مخصوص پذیرایی می باشد تا نور به طور یکسان در اتاق پخش شود. لوسترها علاوه بر روشنایی محیط یکی از اصلی ترین عوامل در دکوراسیون محسوب می شوند. همان طور که گفته شد انواع مختلف لوسترها در بازار موجود هستند که شما می توانید با توجه به موارد گفته شده لوستر مناسب منزل خود را تهیه کنید.

استفاده از نور مخفی در نور پردازی سالن پذیرایی

یکی از روش هایی که موجب زیباتر شدن فضای سالن پذیرایی می شود، به کار بردن نورهای مخفی است. نورهای مخفی را در مکانی می توانید استفاده کنید که دیوار کاذب داشته باشد.

بیشتر بخوانیم  رنگ کابینت چه تأثیری در فضای منزل دارد؟

در نور پردازی های مخفی چراغ های هالوژن و ال ای دی را به کار می برند و چون این چراغ ها مشخص نیستند به نور مخفی معروف هستند. استفاده از نور مخفی برای سقف پذیرایی موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود و از نظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه هستند زیرا طول عمر بالایی دارند.

پیشنهاد ما به شما این است که در مرکز سالن پذیرایی لوستر را برای نور پردازی اصلی به کار ببرید و در حاشیه سقف چراغ های هالوژنی و ال ای دی را قرار دهید.

قابلیت تنظیم نور چراغ های ال ای دینور پردازی غیر مستقیم

شما می توانید علاوه بر نور پردازی مرکز سالن نور پردازی غیر مستقیم را نیز به کار ببرید. بخشی از نور پردازی مخفی با استفاده از چراغ های هالوژنی و ال ای دی انجام می شود و بخش دیگر آن با استفاده از چراغ های دیواری و دیوارکوب ها صورت می گیرد که نور پردازی آن ها به صورت غیر مستقیم است.

همچینی می توانید چراغ های آباژور ال ای دی را به کار ببرید که علاوه بر زیبایی در نور پردازی به شما کمک می کنند. در برخی موارد برای نور پردازی بهتر دور تا دور سقف را چراغ ها و رشته های لامپ قرار می دهند. در این صورت با استفاده از منبع های نور مستقیم و غیر مستقیم می توانید به نور پردازی سالن پذیرایی بپردازید.

هزینه کم نور پردازی سالن پذیرایی و تاثیر آن در زیبایی منزل

امروزه افراد زیادی برای این که دکوراسیون منزلشان بسیار زیبا به نظر برسد و موجب جلب توجه و آرامششان شود، وسیله های گران قیمت را خریداری می کنند، این روش کاملا غلط است و نه تنها برای منزل شما زیبایی به دنبال ندارد بلکه هزینه های زیادی را متحمل می شوید.

شما با کمک مشاوران دکور و نور پردازی اصولی در سالن پذیرایی می توانید محیط زیبا و آرامش بخش داشته باشید و دیگر زیادی نیست هزینه ی زیادی صرف کنید. نور پردازی سالن پذیرایی در صورتی که به صورت درست و اصولی پیش رود هزینه ی زیادی نداشته و زیبایی و روشنایی را به منزل شما می بخشد.

بیشتر بخوانیم  تاثیر رنگ سفید در دکوراسیون داخلی منزل

انتخاب و به کار بردن لامپ مناسب برای نور پردازی سالن پذیرایی کار دشواری است، برای این که بتوانید لامپ متناسب با فضا را انتخاب کنید باید نکات مهمی را در نظر بگیرید.

از جمله نکاتی که باید برای نور پردازی و استفاده از لامپ به آن توجه داشته باشید می توان به بزرگی و کوچکی و فضا، نوع وسایل و رنگ آن ها، سبک دکوراسیون و غیره اشاره کرد. در ادامه برخی از این اصول مهم برای انتخاب لامپ مناسب را برای شما ذکر خواهیم کرد.

توجه به رنگ فضا برای نور پردازی سالن پذیرایی

اولین اصل مهم برای انتخاب لامپ مناسب، توجه به رنگ های استفاده شده در فضای پذیرایی است. به عنوان مثال اگر شما برای محیط پذیرایی خود دکوراسیون تیره یا رنگ های گرم را استفاده کرده اید باید لامپ هایی با لومن بیشتر را به کار ببرید.

لومن در واقع میزان نور دهی لامپ است و هر چقدر میزان نور دهی آن ها بیشتر باشد، روشنایی بیشتری در فضا حاکم می شود. این لامپ های برای دکوراسیون تیره مناسب است.

استفاده از نور مخفی در نور پردازی سالن پذیراییتوجه به بزرگی و کوچکی فضای پذیرایی

پذیرایی هر خانه ای با توجه به مساحت کل آن متفاوت است. اگر متراژ پذیرایی کم باشد باید لامپ های مهتابی با نور سفید و نور دهی بالا را به کار ببرید. زمانی که روشنایی به اندازه کافی تامین شود فضای پذیرایی بزرگ تر نشان داده می شود.

در صورتی که فضای اتاق پذیرایی بزرگ باشد و متراژبالایی داشته باشد بهتر است از ترکیی نور افتابی یا زرد و مهتابی استفاده شود، در این ترکیب میزان نور مهتابی باید بیشتر باشد.

به کار بردن نور زرد به تنهایی برای محیط باعث خستگی چشم می شود، البته میزان تاثیر نور زرد بر چشم به فضای آن نیز بستگی دارد. به عنوان مثال نور زرد برای اتاق خواب، آشپزخانه، محیط های تجاری پیشنهاد می شود.

توجه به بلندی و کوتاهی سقف

فضاهایی که سقف کوتاهی دارند، نیاز به نورپردازی دقیق تر دارند و با از لامپ هایی با نوردهی بالا برای آن ها استفاده شود. اگر سقف پذیرایی شما کوتاه است بهتر است از انواع لامپ های سقفی توکار، پنل های ال ای دی و لامپ های ال ای دی استفاده کنید.

نور پردازی غیر مستقیمنتیجه گیری

همان طور که می دانید تامین نور مناسب برای هر محیطی یکی از دغدغه های اصلی افراد است. هنگامی که پذیرایی شما نور مناسبی داشته باشد، زیبایی فضا و دکوراسیون به کار رفته به خوبی مشخص می شود.

در این مقاله سعی کردیم شما را با نورپردازی سالن پذیرایی و نکات مهم برای نورپردازی مناسب آشنا کنیم، شما می توانید با رعایت کردن این اصول و نکات یک نورپردازی مناسب برای اتاق پذیرایی خود انتخاب کنید.