استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی

استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی، سالهاست که آینه ها بشریت را به بازی با نور در این سیاره دعوت کرده اند.  تکامل آینه ها نیز روند جالبی داشت، به عنوان مثال، در زمان های قدیم (بسیار قدیمی تر از آن چیزی است که تصور می شود، مثلاً حدود ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد) وقتی سنگ ها صیقل داده می شدند به آینه تبدیل می شدند.

چرا استفاده از آینه در دکوراسیون و طراحی داخلی اهمیت زیادی دارند؟

استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی از دو منظر قابل بررسی است.  اولاً آینه ها اشیایی جذاب و نورانی هستند که محیط را آراسته و ظرافت می بخشند و ثانیاً به دلیل ویژگی های ظاهری خود می توانند تأثیرات مثبتی در وسعت فضاها داشته باشند.

بنابراین اگر می‌خواهید به فضایی که دارید بُعد بدهید، رنگ‌های روشن‌تر اتاق را به فضا منعکس کنید، اتاق را بزرگ‌تر نشان دهید و… حتماً از آینه در دکوراسیون داخلی خود استفاده کنید.

 

نقش آینه در طراحی داخلی و دکوراسیون منزل

 عمق دادن به فضا 

امروزه، زمانی که ما عمدتاً در فضاهای تنگ و تاریک به نام آپارتمان زندگی می کنیم، یک عنصر طراحی داخلی که فضا را بزرگتر و روشن تر نشان می دهد، بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می کند.  حتی آینه کاری روی سقف و ستون ها که از دیرباز مورد توجه معماران بوده است، علاوه بر زیبایی و نوری که به محیط می بخشد، تاثیر انکارناپذیری در عمق بخشیدن به هر اتاقی دارد.

نقش آینه در طراحی داخلی و دکوراسیون منزل-hollysaren.com

وجود آینه در اتاق نشیمن، اتاق خواب، راهرو یا هر فضای دیگری می تواند به فضا ابعاد بیشتری دهد.  واضح است که وقتی آینه را بر روی دیوار هر یک از قسمت های ذکر شده از خانه یا اداره قرار می دهید، فضا را از نظر ظاهری دو چندان می کنید.  انعکاس تصاویر مخالف در آینه می تواند آپارتمان کوچک شما را درخشان کند.  اکنون وقت آن است که به سراغ استفاده بعدی از آینه برویم.

بیشتر بخوانیم  مدل کمد دیواری اتاق خواب کوچک

پوشش عیوب محیطی

یکی دیگر از کاربردهای آینه در طراحی فضاها این است که می تواند برخی از عیوب محیط را بپوشاند.  به عنوان مثال فرض کنید به دلیل کمبود فضای موجود مجبور به تبدیل بخشی از پذیرایی یا نشیمن آپارتمان خود به کمد هستید.  وجود کمد در اتاق نشیمن و پذیرایی و یا انباری که به فضایی که به اتاق نشیمن و پذیرایی منتهی می شود باز می شود تا حدودی از یکنواختی و زیبایی فضا می کاهد.  در این مواقع با در نظر گرفتن درب آینه ای یا به عبارتی اتصال آینه داخل کابینت و درب انباری می توان فضا را بزرگ کرد و کابینت و انباری و … را مخفی کرد.

یا اگر قسمتی از خانه فاقد پنجره و نور باشد، وجود آینه می تواند تا حد زیادی از تاریکی فضا بکاهد.  برای مثال فرض کنید آشپزخانه شما پنجره بزرگ مناسبی ندارد، در این صورت با استفاده از این وسیله در طراحی آشپزخانه می توانید تا حدودی کمبود نور این مکان را جبران کنید.

 

آینه احساسات بسیاری را در فضا پخش می کند

آینه ها می توانند به ایجاد حالات مختلف در اتاق کمک کنند.  به عنوان مثال، در باشگاه های ورزشی، حضور آنها می تواند به افراد کمک کند تا حرکات خود را بهبود بخشند و در عین حال با اشتیاق بیشتری تمرین کنند.  هیجان دیدن یک تصویر متحرک از خودتان در حین ورزش، احساس جذابی است.

در فروشگاه های بزرگ، آینه ها عملکردی مشابه باشگاه های ورزشی دارند.  وقتی وارد محیطی می شوید که آینه ای بزرگ و بلند روی دیوارهای استراتژیک آن نصب شده است (آن دیوارهای بزرگی که بیشتر از جاهای دیگر جلب توجه می کنند و جلب توجه می کنند)، شکوه و هیجان خاصی را احساس خواهید کرد.

در حال حاضر دنیای مد و طراحی چه در زمینه پوشاک و چه در طراحی داخلی و دکوراسیون درهای جدید بسیاری را گشوده است.  به عبارتی دیگر محدودیت و قوانین خاصی در طراحی وجود ندارد.  تعصبات قدیمی کاملا کنار گذاشته شده اند و طراحان متوجه شده اند که دنیای خلاقیت بی نهایت است.

بیشتر بخوانیم  آشپزخانه اپن

 آینه احساسات بسیاری را در فضا پخش می کند-hollysaren.com

اتاق نشیمن و راهرو

از یک آینه بلند بزرگ برای قرار دادن پشت مبل های اتاق نشیمن استفاده کنید و ورودی و اتاق نشیمن خود را تقریباً دو برابر اندازه واقعی کنید.  یک آینه در راهرو یا روی پله‌ها نیز می‌تواند فضا را بزرگ‌تر، روشن‌تر، ظریف‌تر و جذاب‌تر نشان دهد.  برای قسمت های دیگر خانه مانند سرویس بهداشتی و حمام می توانید از آینه های مدل های مختلف مانند  کابینت های آینه کاری شده و آینه های کنار کاشی استفاده شده است.

استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی در مکان هایی که می خواهید مطالعه کنید یا تمرکز بالایی دارید مطلقاً توصیه نمی شود، زیرا جلب توجه شما به این شی براق می تواند شما را بازیگوش و بی خیال کند.  استفاده از آینه بالای تخت در فنگ شویی نیز توصیه می شود، اما به یاد داشته باشید که برای نصب آن همه اقدامات احتیاطی را رعایت کنید تا تهدیدی برای شما ایجاد نکند.

 انواع آینه

اکنون که تقریباً به بررسی کلی استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی رسیده اید، بهتر است در مورد انواع آینه بیشتر بدانید:

آینه پتینه کاری شده یا قدیمی

آینه های قدیمی که به آن آینه های آنتیک نیز می گویند، آینه هایی هستند که دارای نقش و رنگ هستند و روی برخی از آنها تصویری قدیمی مانند زنگ زدگی وجود دارد.  طراحی و ساخت این آینه ها به دقت و زمان زیادی نیاز دارد و میتواند بسیار هماهنگ و زیبا با دکوراسیون داخلی محل مورد نظر شما باشد.  البته برای کسانی که به دنبال نور و روشنایی زیاد هستند استفاده از آینه گزینه مناسبی نیست.

آینه ونیزی

آینه های ونیزی آینه های دست ساز هستند که در ونیز ایتالیا منشا گرفته اند.  این آینه های زیبا و محکم در اندازه های مختلف تولید می شوند و برای دکوراسیون اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می گیرند.  کیفیت ساخت این آینه ها از قدیم الایام بسیار بالا بوده و از گرد و غبار طلا نیز در آنها استفاده می شود.  آینه های ونیزی برش ها و ریزه کاری های زیادی در قسمت قاب دارند و اگر مدل های لوکس یا به قول امروزی لاکچری دوست دارید، از خرید آینه ونیزی کاملا راضی و خوشحال خواهید شد.

بیشتر بخوانیم  رنگ کابینت چه تأثیری در فضای منزل دارد؟

 آینه تزئینی

آینه های تزئینی از جمله عناصر جدیدی هستند که به طراحی و دکوراسیون خانه اضافه می شوند.  این آینه ها که برای مصارف تزئینی تولید می شوند در اشکال هندسی مختلفی به بازار عرضه می شوند.  به عنوان مثال، مثلثی، شش ضلعی و تمام اشکال هندسی دیگر که قبلاً در ساخت آینه استفاده نمی شد. در ادامه مقاله استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی ما را همراهی کنید.

از این آینه ها به عنوان مجموعه ای برای قرار گرفتن بر روی دیوارهای مختلف سالن پذیرایی یا اتاق های مختلف استفاده می شود.  منظور از مجموعه این است که به عنوان مثال، یک آینه تزئینی هندسی را می توان از چندین قطعه آینه با اشکال هندسی مختلف تشکیل داد که مکمل یکدیگر هستند.  آینه های تزئینی دنیای جدیدی در طراحی و دکوراسیون ایجاد کرده اند و بسیار متنوع هستند.

آینه های رزینی

رزین ماده ای است که هم به صورت طبیعی و هم مصنوعی در صنایع و هنرهای مختلف استفاده می شود.  از رزین های پلی استر مصنوعی برای ساخت مجسمه ها و قاب های آینه استفاده می شود.  رزین را می توان در قاب های مختلف قالب گیری کرد و قاب های آینه ای زیبا ساخت.  تنوع آینه های رزینی نیز زیاد است و می توان از آنها اشکال و اندازه های مختلفی تولید کرد.

آینه های رزینی-hollysaren.com

سخن نهایی 

استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی به سال‌هایی برمی‌گردد که مردم برای دیدن خود از فلزات براق و صیقلی استفاده می‌کردند.  ظرفیت و قدرت زیادی که آینه در انعکاس نور و تصاویر دارد باعث شده است که بیشتر افراد از آن برای تزئین خانه یا حجم دادن به یک منطقه خاص از دکوراسیون داخلی یا افزایش نور و درخشندگی یک منطقه استفاده کنند.