طراحی بیرون ساختمان

البته که نمیتوان پروسه بازسازی در ساختمان را تنها منوط به قسمت داخلی دانست. چرا که در بسیاری از مواقع وابسته به دلایل متعدد، مجبور به بازسازی و طراحی بیرون ساختمان می‌شویم. فراموش نکنید که کلیت ذهنی هر فرد در باب یک ساختمان تا قسمت عمده‌‌ای وابسته به نمای بیرونی ساختمان است. به همین سبب نمیتوان تنها با تکیه بر پروسه نوسازی یا بازسازی فضای داخلی بویژه در بناهای قدیمی، انتظار یک نتیجه کامل داشت.
نمای بیرون ساختمان با قرار گرفتن در معرض عواملی چون باران، نورخورشید، تغییرات آب‌وهوایی و… دچار فرسودگی مصالح به کار برده شده خواهد شد، که با یک راه‌حل کلی یعنی بازسازی بیرون ساختمان روبرو خواهید گشت.

آیا در بازسازی و نوسازی بیرون ساختمان، یک فرآیند طی می‌شود؟

البته که این دو واژه از لحاظ معنایی و البته نوع کارآیی متفاوت هستند. به طورکلی زمانی که صحبت از نوسازی نما به میان می‌آید قصد تعمیر و تعویض قسمت های فرسوده شده یا آسیب دیده را خواهیم داشت در صورتی‌که در بازسازی نمای ساختمان، به طور کلی تعویض خواهد گشت و در این روند نیازمند کسب مجوز از سازمان‌های مرتبط است زیرا؛ در این روند نیمی از فرایند را تخریب دیوارنمای سابق به خود اختصاص می‌دهد.
گمان نبرید که فقط شما در شرایطی قرار گرفته‌اید که مجبور به بازسازی بیرون ساختمان می‌باشید. زیرا حتی اگر مقاوم‌ترین نوع مصالح را به جهت نماسازی بیرون ساختمان استفاده کنید بعداز گذشت چند سال نمی‌توانید انتظار ابتدایی را از آن داشته باشید چرا که علاوه بر سایر دلایل گفته شده، در مناطق متعدد باران‌های اسیدی تا میزان قابل توجهی نما را دچار فرسودگی خواهند ساخت.

بیشتر بخوانیم  بازسازی ساختمان اداری

اهمیت نما و بازسازی بیرون ساختمان

به طور کلی واژه نما یا قسمت بیرونی هر چیزی به معنای شکل ظاهری آن می‌باشد که در معرض دید قرار می‌گیرد. بیرون ساختمان نیز که با واژه نمای ساختمان از آن سخن به میان می‌آید نشان دهنده شکل و شمایل ظاهر ساختمان با هر نوع کاربری می‌باشد‌. البته که نوع کاربری اهمیتی ندارد؛ به طورکلی نمای ساختمان تاثیر بسزایی بر کلیت هم از لحاظ قیمت و هم از نظر زیبایی می‌گذارد. از طرف دیگر با زیبایی نمای همه ساختمان‌ها زیباسازی شهر نمودار صعودی‌تری را طی خواهد کرد و می‌تواند جایگاه یک شهر را تا میزان قابل توجهی ارتقا ببخشد. در یک تعریف جامع و کلی؛ بیرون ساختمان یک عنصر مهم تلقی می‌گردد که بازتاب دهنده ی موارد منفی یا مثبت بسیاری خواهد بود، به همین سبب مورد رسیدگی قرار دادن آن را میتوان اصلی مهم تلقی نمود‌.

hollysaren.com-اهمیت نما و بازسازی بیرون ساختمان
بازسازی بیرون ساختمان وابسته به چه دلایلی صورت می‌پذیرد؟

بازسازی قسمت بیرونی و یا طراحی بیرون ساختمان وابسته به نوع کاربری یعنی مسکونی، اداری، تجاری؛ مالکین هدف‌های متفاوتی را دارا خواهند بود‌‌:
o گاهی این پروسه فقط با هدف زیباسازی و آراستگی و البته با حذف نمای فرسوده و ناخوشایند سابق انجام می‌پذیرد. مطمئنا هر چه ساختمان دارای نمای زیباتر و ایده‌آل‌تری باشد، ذهنیت افراد در باب کلیت ساختمان روند مطلوب‌تری را طی خواهد کرد. البته این شرایط در شرکت‌های تجاری و اداری بارزتر خواهد بود زیرا؛ در حال رقابت با رقبایشان در هر حوزه‌ای هستند.
o در شرایط دیگر این روند با هدف تغییر کاربری ساختمان صورت می‌گیرد که عموما در این مورد، با بازسازی داخلی نیز همراه می‌گردد. طبیعتا نوع نمای بیرونی یک ساختمان اداری یا تجاری را، نمای مناسب ساختمان برازنده و خوشایند نخواهد کرد‌.
o مورد دیگر حذف آسیب‌هایی است که به سبب فرسودگی و افزایش عمر ساختمان ایجاد می‌شود. در این روند علاوه بر زیباسازی از خطرات احتمالی چون ریزش سنگ یا مصالح جلوگیری خواهد شد.

بیشتر بخوانیم  مراحل بازسازی ساختمان

hollysaren.com- بازسازی بیرون ساختمان وابسته به چه دلایلی صورت می‌پذیرد؟

بازسازی یا نوسازی بیرون ساختمان در چند مرحله صورت می‌پذیرد؟

البته که همچون هر پروژه دیگری بازسازی یا نوسازی نما ساختمان در طی چند مرحله صورت می‌پذیرند، که مطمئنا نقص در هر یک از آن‌ها می‌تواند مراحل دیگر را با عدم نتیجه مطلوب مواجه سازد:
 دریافت مشورت از افراد صاحب تخصص
در گام نخست نیاز است تا با یک شرکت متخصص در این حوزه وارد مراوده و گفتمان گردید تا مسیر درست‌‌تری را طی نمایید. مطمئنا که در هر حیطه سپردن کار بدست کاردان می‌تواند نتایج اثربخش‌تری را بدنبال داشته باشد. اما فراموش نکنید تصمیم گیرنده نهایی شما هستید، پس قبل از اخذ تصمیم نهایی یکبار دیگر تمامی ابعاد را بسنجید.
 طراحی و انتخاب مواد و مصالح مورد نیاز
بعد از اخذ تصمیم نهایی؛ هدف معین خواهد گذشت. پس زمان آن است تا متریال و مصالح مورد نیاز را انتخاب و خریداری نمایید. البته اگر در این باب سررشته‌ای ندارید؛ می‌توانید بار دیگر از نظریات و تجربیات طراح یا معمار بهره ببرید. البته که در زمان تهیه مصالح چند فاکتور مدنظر قرار خواهند گرفت:
 زیبایی و تنوع در طرح مصالح
 تناسب با فرهنگ مردم منطقه
 تناسب با اقلیم جغرافیایی
 صرف جویی و توجه به قیمت‌ها از لحاظ صرفه اقتصادی
 ایجاد ارتباط به یک شرکت طراحی مناسب
 تخریب دیوارها
حال که زمان استارت زدن برای اجرای طراحی نمای جدید ساختمان فرا رسیده است، باید پیش از هر اقدامی شرایط سابق حذف گردد یعنی دیوارهای قبلی تخریب تا‌ دیوارهای جدید بالا بیایند. پروسه تخریب چه از بعد مالی و جه از بعد جانی کمی خطر آفرین است، پس محتاط و با دقت بیشتری این روند را اجرا نمایید.‌ البته در اغلب مواقع برای انجام پروسه بازسازی به واسطه انواع سنگ‌های صاف و صیقلی این مرحله حذف می‌گردد چرا که؛ سنگ‌ها به واسطه پیچ و مهره روی سنگ‌های قبلی پرس می‌شوند.
 اجرای نمای جدید
در آخرین مرحله پیاده‌سازی نمای جدید آغاز می‌گردد. در این روند بعداز تهیه متریال و مصالح با کیفیت نوبت به اجرای کار به صورت اصولی و توجه به تمامی جزئیات می‌رسد، دقت نمایید اگر راندمان این مرحله را به شخصی بسپارید که تا میزان قابل توجهی از تخصص و مهارت بدور است ممکن است که متحمل هزینه‌های مجدد گردید. برآورد هزینه در این مرحله وابسته به انجام؛ یا عدم انجام دیوار چینی مضاعف بر انجام بازسازی بیرون ساختمان دارد.

بیشتر بخوانیم  نوسازی خانه را از کجا شروع کنیم؟