تخریب و بازسازی ساختمان

تخریب و بازسازی ساختمان

برای تخریب و بازسازی ساختمان باید اطلاعات کاملی از ساختمان موجود باشد تا متخصصین و معماران به خوبی بتوانند بازسازی را انجام دهند. یکی از اطلاعات مهم برای بازسازی ساختمان عمر ساختمان است. همچنین لازم است هزینه مشخص شود تا بر اساس آن مصالح مورد نیاز خریداری شود. بازسازی خانه‌ ها در دو قسمت انجام می‌شود. یکی بازسازی و تعمیر قسمت‌های قابل‌دید ساختمان، و دیگری بازسازی قسمت‌های اصلی ساختمان که موجب حفظ استحکام بنا می‌شود.

تخریب و بازسازی ساختمان و اهمیت آن

تخریب ساختمان بر اساس نیاز و شامل تخریب انتخابی اجزای مختلف بنامی‌باشد. این امر معمولا به دو‌دسته تقسیم‌بندی می‌شود: ساختار و غیر ساختار. در تخریب غیر ساختاری شامل قسمت‌های غیرساختاری از جمله درب و پنجره‌ها، کابینت، کمد و غیره می‌باشد. که می‌توان از آن‌ها مجدد استفاده کرد. اما تخریب ساختمانی شامل جداسازی اجزای ساختمان است. درجریان تخریب، با پایان عمرمفید ساختمان، می‌توان از مصالح مورد استفاده ساختمان استفادهکرد و برای ساختمان جدید فراوری نمود.
نکته حائز اهمیت در زمینه تخریب ساختمان و فراوری مصالح آن این است که انتخاب مصالح برای بازیافت نباید در پایان طول عمر ساختمان صورت گیرد بلکه باید در مرحله طراحی انجام گیرد. تخریب و بازسازی ساختمان با دو هدف اصلی انجام می‌شود. یا هدف اصلی حفظ استحکام و مقاوم سازی و تقویت سازه می‌باشد. و یا هدف اصلی ظاهر و دکوراسیون و زیبایی ساختمان است.

بیشتر بخوانیم  انتخاب یک شرکت معتبر برای بازسازی ساختمان

دلایل انجام تخریب و بازسازی ساختمان

عوامل مختلفی هستند که موجب می‌شوند مالک ساختمان تصمیم به تخریب و بازسازی خانه خود کند. ادر زیر تعدای از این عوامل ذکر شده است.

  • تخریب و فرسودگی لوله‌کشی و تاسیسات ساختمان
  • مقاوم سازی و استحکام بنا و تقویت سازه
  • نداشتن نور مناسب در روز
  • قدیمی شدن معماری خانه و کم یا زیاد بودن تعداد اتاق خواب‌ها
  • قدیمی شدن کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی و حمام، کابینت‌ آشپزخانه
  • نبود کف‌پوش مناسب در ساختمان
  • تمایل به داشتن دکوراسیون داخلی بهتر
  • حداکثر استفاده از فضا

مراحل مختلف تخریب و بازسازی ساختمان

برای بررسی و تشخیص مراحل مختلف تخریب و بازسازی ساختمان، باید یکسری فاکتورها را بررسی نمود. از جمله عمر بنا و ساختمان، لزوم بازسازی به صورت کامل یا جزئی، بررسی لوله کشی ساختمان و میزان فرسودگی آن، وجود نم احتمالی، میزان استحکام ساختمان و غیره.

مراحل مختلف تخریب و بازسازی ساختمان

بازسازی قسمت‌های مختلف ساختمان

۱. بازسازی نمای ساختمان:

بازسازی نمای ساختمان بدلایلی چون فرسودگی نما انجام می‌شود. انواع متریال مورد استفاده در نمای ساختمان شامل آجر، سنگ، سیمان و غیره می‌باشد. نمای ساختمان با توجه به شرایط آب و هوای هر منطقه متفاوت می‌باشد. امروزه برای نما بدلیل مقاومت بالاتر، بیشتر از سنگ استفاده می‌شود

۲. تخریب و بازسازی دیوار و ستون‌های حائل:

قبل از شروع هر کاری باید به بررسی و تعمیر دیوار و ستون‌های حائل ساختمان پرداخت. چرا که وظیفه حفظ استحکام بنا بر عهده آن‌ها است. تخریب آن‌ها باید تا رسیدن به قسمت آجری تخریب شوند و مجددا گچ و خاک گرفته شوند. پس از خشک شدن گچ و خاک، با انجام دادن سفیدکاری دیوار حائل محکم بازسازی می‌شود.

بیشتر بخوانیم  قوانین تخریب ساختمان
۳. تخریب و بازسازی دیوارهای اصلی:

پس از بازسازی دیوار حائل، باید دیوارهای اصلی که دارای نشست یا نم ‌دار شده‌اند باید تخریب و بازسازی شوند.

۴. تخریب بازسازی ستون‌های فلزی:

پس از بازسازی دیوارها باید در صورت نیاز ستون‌های فلزی را تعمیر و بازسازی کرد.

۵. تخریب و بازسازی سقف:

پس از بازسازی ستون‌های فلزی باید سقف همه اتاق‌ها چک شوند که در صورت وجود نقص و عیب، تعمیر و بازسازی شوند. در قسمت‌های تعمیر شده مجددا گچ‌کاری انجام می‌شود تا ظاهر ساختمان زیبا و یکدست باشد.

۶. تخریب و بازسازی کف:

بازسازی کف ساختمان موجب زیبایی بنا می‌شود. برای کف می‌توان از سرامیک، پارکت، لمینیت استفاده کرد. سرامیک با آنکه از ساده‌ترین متریال است ولی تنوع زیادی در طرح و رنگ دارد. پارکت یکی از پرطرفدارترین کف‌ پوش‌هاست که زیبایی بنا را چندین برابر می‌کند. جدیدترین آن‌ها لمینیت می‌باشد. لمینیت مشابه پارکت است اما نسبت به پارکت هزینه کمتری دارد.

۷. بازسازی سرویس بهداشتی و حمام:

سرویس بهداشتی و حمام بعد از مدت زمانی نیاز به تعمیر و بازسازی دارند. برای این کار ابتدا باید کاشی و سرامیک‌های کف سرویس بهداشتی و حمام را کنده، پس از عایق کاری مجدد کاشی و سرامیک قرار داده شوند.

۸. تعویض پنجره و درب ساختمان:

یکی از مراحل مهم و اصلی در بازسازی ساختمان، تعویض درب و پنجره می‌باشد. بهتر است برای جایگزین کردن پنجره‌ها از نوع دوجداره که عایق صدا و دما و رطوبت است استفاده‌نمود. همچنین برای ایجاد نمای زیباتر و افزایش امنیت می‌توان از درب‌های جدید و ضد سرقت استفاده نمود.

بیشتر بخوانیم  هزینه بازسازی ساختمان
۹. ایجاد سقف کاذب در صورت لزوم:

سقف کاذب به فاصله چند سانتی متری از سقف اصلی قرار میگیرند. استفاده از سقف کاذب موجب نظم دادن و همچنین زیبایی به سیم کشی در ساختمان می شود. با استفاده از این سقف ها می توان نور پردازی ساختمان را تغییرداد و سیم کشی های ساختمان و لوله کشی ها را از آن عبور داد. مکان‌هایی که بیشتر از همه از سقف کاذب استفاده می‌کنند شامل مراکز شلوغی چون ساختمان های اداری، مدارس، دانشگاه‌ها، بیمارستان ها و غیره می‌باشد.

۱۰. بازسازی آشپزخانه و تعویض کابینت‌‌ها:

از آنجاییکه آشپزخانه یکی از مهمترین و اصلی‌ترین بخش‌های یک‌ساختمان است، بازسازی آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده‌از کابینت‌های جدید و به‌روز می‌تواند در زیباسازی نمای آشپزخانه موثر باشد. بعلاوه‌بر استفاده از کابینت‌های مناسب می‌توان از فضا کاربردی‌تر استفاده نمود.

مراحل مختلف تخریب و بازسازی ساختمانهزینه تخریب و بازسازی ساختمان

یکی از نکات قابل توجه در بازسازی ساختمان برآورد هزینه و بودجه است. هزینه بازسازی ساختمان را مصالح و مواد مصرفی تعیین می‌کنند. که هرچه مصالح با کیفیت‌تر باشند هزینه تعمیر ساختمان بیشتر می‌شود.

هزینه تخریب و بازسازی ساختمان

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *